onsdag 12 september 2012

Skönt opepp!

Klockan är 22 och jag kom nyss hem från ett 7km distanspass med några stegringslopp, en kilometer halvmarafart och lite löpskolning. Bra pass med bra känsla och låg puls och pigga ben efter ett par dagars vila.

Senaste veckans brist på känsla och form och den pyttelillla förkylningskänning jag känt av sedan Hälsoloppet gör att jag är avslappnad och ganska opeppad inför lördagens halvmara och det är faktiskt ganska skönt. Inför vissa tävlingar som t ex Hälsoloppet, har jag varit spänd och kanske för fokuserad och då blev det mycket riktigt pannkaka av det hela också.

Jag har som jag skrivit tidigare, heller inte formulerat någon tidsmålsättning med halvmaran i år även om jag naturligtvis vill göra mitt bästa. Allt detta gör att jag känner mig avslappnad och istället för att känna någon stress ser jag väldigt mycket fram emot att springa min favoritdistans och ett av mina favoritlopp - skönt! Jag har nu dessutom en fullt legitim bortförklaring om det inte skulle gå bra då ni i förra inlägget nästan övertygat mig om att våga prova lättviktarna istället för mina marathonskor :-)

Här är förresten en jämförelse mellan banprofilerna på Sveriges två största halvmaror.
















Jag har bara sprungit ett Göteborgsvarv, min första halvmara 2007 och jag var nöjd med tiden 1:44:59 då mitt mål var att springa under 1:45. Varvets broar innebär ett större antal höjdmeter än banan i Stockholm bjuder på men i övrigt är banorna ganska lika. Kupering i början, flackt mittenparti och sedan uppför på slutet igen. Banan i Stockholm bjuder på några motlut i början där det första är bekant för Stockholm marathon-löpare. Sedan är det lättsprunget bort till Franzéngatan på Kungsholmen där det kommer en ganska brant backe följt av en helt flack sträcka på Norr-och Södermälastrand samt City/Skeppsbron med täta åskådarled. Avslutningen är sedan rätt seg där man efter att ha passerat Hornstull på Söder ska ta sig upp till banans högsta punkt på Götgatspuckeln innan det gäller att våga släppa på i den branta utförslöpan som följer ner till Slussen och ut på Skeppsbron.

Rådet som löptränaren från Studenterna Lorenzo Nesi ger i artikeln tycker jag dock är lite märkliga, att det gäller att ta det lugnt i början, så pass lugnt som 5-10 sekunder långsammare per kilometer under de första fem kilometrarna. Det blir väldigt mycket tid att ta igen senare tycker jag! Mina splittider från förra året visar att jag sprang extremt jämnt, nästan på sekunden jämnt, på de tre första femmorna för att sedan tappa ca 20 sekunder på den sista tuffare femman. Visst, jag hade kunnat ta det lugnare i början och sedan inte tappat i slutet men det är ju ett nollsummaspel. Jag tror mer på att hålla ett jämnt tempo och sedan "bara" försöka hålla tempo och bita ihop upp mot Götgatan.


Är ni nyfika på att följa mig på lördag är det bara att surfa in på hemsidan och knappa in startnummer 365.

9 kommentarer:

  1. Jag tror att det är bra för dig att inte ha så höga krav och målsättningar på dig inför lördagen. Du har ofta väldigt höga krav på dig och fokuserar väldigt mycket. Det kanske hämmar dig. Försök bara att ha roligt. Vem vet, du kanske ändå persar på lördag :-).

    Om jag inte sprang själv hade jag följt dig på nätet men vi ses säkert precis efter målgång.

    SvaraRadera
  2. Magnus Engström12 september 2012 23:19

    Tror att när du väl står där vid startlinjen så kommer adrenalinet :-). Läste också Lorenzos artikel och tyckte att det lät lite väl långsamt & tufft att ta igen. Nu är han ju visserligen en nestor som kan sin sak men reagerade också på den långsamma öppningen. Tror mer på att försöka hitta tempot ganska snabbt och sedan ligga kvar på detta - d v s försöka springa jämt, och känna efter hur det känns vid några kontrollstationer. Tror det kommer gå bra m lättviktarna! Själv kommer jag att köra i mina Adios (underbara) och har startnummer 541. Målsättningen är att slå mitt PB (dock m reservation för dagsform :-)) som ligger 3 år bakåt i tiden - dags för det. Körde förresten ett intervallpass igår på Stockholm Stadion (2x5x400) och Malin Ewerlöf, som jag läste att du tränat tillsammans med, var där och coachade en löpargrupp på cykel. Lycka till på lördag!

    SvaraRadera
  3. Hagio, Hagio, Hagio och lycka till!

    SvaraRadera
  4. Skön inställning Staffan! Se nu till att hålla kvar den ända fram tills lördag, du förtjänar en positivt tävlingsupplevelse. Och du, du kommer att springa hur bra som helst!

    SvaraRadera
  5. Ja åtminstone ibland har du rätt Lennart, som t ex inför Hälsoloppet men jag upplever inte alltid att det är så! Inför förra årets Stockholm halvmarathon eller ens årets Stockholm marathon tycker jag inte att jag ställde så högra krav på mig själv och då gick det också väldigt väldigt bra! Då målgången nu sker på bron kommer jag dra mig ner till Kungsträdgården efter målgång så vi syns förhoppningsvis där om jag inte stannar till några minuter i målfållan förstås!

    Magnus, säkert så men det är skönt att vara så avslappnad nu, det ska bara bli så kul!! Håller utkik efter dig, vore skoj att säga hej!

    Vi får väl se Eva, men det är inte omöjligt att det blir så ;) Tack!!

    Tack Sofia, så kommer det att bli!! Hoppas du har rätt!

    SvaraRadera
  6. Lycka till Staffan! Tycker det låter som en bra inställning. Själv är jag ledsen som till 99% får hoppa loppet pga min fot. Får spara krafterna till Berlin istället.

    SvaraRadera
  7. Lycka till Staffan! Hoppas att de nya lättviktarna bär dig framåt med lätta bekväma steg, kanske till ett välkommet pers! Än har jag inte hittat några snabba sköna lättviktare som kan ersätta mina gröna pålitliga Tarther, men de håller nog ett år till. Ta det fortsatt cool och anamma "running within".

    SvaraRadera
  8. Lycka till! Själv har jag frisknat till efter förra veckans halsont och vår inställda lunchintervall på Södertälje IP. Är väldigt osäker på min kapacitet på halvmaran eftersom det är min första, men siktar på under 1:33.

    SvaraRadera
  9. Tove, inte ska du vara ledsen, med en gladare fot kommer du göra en toppenfin mara i Berlin efter alla grymma pass du genomfört!!!

    Niklas, svårt det där med skor, jag har ännu inte bestämt mig vad jag springer i!

    Mats, härligt, min förkylning är i princip över också! Hoppas du får en positiv upplevelse, halvmaran är min favoritdistans! Vi bokar in ett nyt lunchpas snart!!

    SvaraRadera