söndag 16 september 2012

Race Report Stockholm halvmarathon 2012 - En nöjeskryssning (nåja) som varade i 1:24:52 genom ett soligt Stockholm!

Vaknade utvilad på tävlingsdagen och tog en 1km testjogg på morgonen, två varv runt gatan med Adizero Hagio och Asics Tarther och när jag satte fötterna i Tarther kändes det självklart, det var inget att fundera på!


Klarade av en massa städ och fix innan det var dags för lite lätt lunch och tåg upp till Kungsträdgården. Gott om tid att insupa atmosfären, fixa med nummerlapp och chip och träffa en massa härliga löpare och snacka en massa härlig löpning med, bland dem Lennart som för dagen var laddad för att fixa en halvmara under 90 minuter för första gången. 

Pre-race pepp i Kungsan!
En av få dåliga saker med Stockholm halvmarathon är att det är tjockt med folk, i Kungsträdgården, på Strömbron och i startfållan och således svårt att värma upp någonstans. Nu blev det lite jogg längs Skeppsbron innan jag ganska tidigt tog plats väldigt långt fram i startgrupp A. Ett par meter framför mig kom Anders Szalkai och ställde sig med sin 1:20 ballong som syns på bilden nedan.

Starten går och vinnaren Haben Idris, Hässelby passerar startlinjen som tvåa. 
Det är lite knixigt och trångt i starten men jag stressade inte utan bidade min tid. In i tunneln och det blev lite bättre plats, hade fortfarande 1:20-ballongen ca 50m framför mig. Ut i solen igen och förbi centralstationen, så välbekant från Stockholm marathon. Betydligt piggare ben nu såklart efter bara 2km och allt kändes bra även uppför sega Torsgatan men Dalagatans nerförslöpa innan bron över till Kungsholmen var skön. Det lilla motlutet på Flemminggatan bekom mig inte utan jag tuffade på.

Kungsholms Strand efter 6km
Vid vätskestationen vid Kungsholms Strand passerade jag massor av löpare som stannade för dricka men i den efterföljande backen som inte är så lång men ganska brant blev jag väldigt trött i benen plötsligt. Efter 5km (19:40) hade jag öppnat något hårdare än förra året, ca 10 snabbare, vid 7km låg jag precis på samma tidsschema. Hade slagit följe med bl a en "barfotafjant" (OBS, lånat uttryck) i VFF och en lång löpare med ett oerhört långt löpsteg. Tänker ofta på det där, hur stilarna varierar, när man själv tycker man springer fort så tittar man på sina medlöpare som håller samma hastighet och tycker att det inte alls ser snabbt ut! Någon Five Fingers-löpare ville jag inte ta stryk av så i backen vid Lindhagensgatan lämnade jag både honom och långa löpsteget bakom mig.

Sedan hände något lustigt, trots tröttheten i benen efter backen tyckte jag ändå jag behöll rytmen och farten men väl nere på Norrmälarstrand tyckte jag att 10km-passeringen låg väldigt långt fram och nu dagen efter läser jag på Jogg.se och Facebook att den förmodligen var felplacerad med åtminstone 150m. Jag trodde nämligen att jag skulle passera 10km på ca 39:40-39:50 men klockan hann passera 40:10 innan jag var där.

Tappade sugen lite och rev mitt mellantidsarmband och bestämde mig för att sluta jaga en viss tid utan fortsätta göra mitt bästa men njuta av tillställningen, loppet och vädret istället. Nu kanske det låter som jag bara lattjade mig runt sista milen men det gjorde jag inte, jag gick mera på att hålla en jämn ansträngning istället för att försöka hålla en viss snitt-tid. Visst blev jag trött och sprang så gott jag kunde men det var inte den där uppgivna tröttheten när en måltid rinner iväg utan en kontrollerad trötthet där jag ändå kunde vara här-och nu och njuta av stämningen, inramningen och loppet!

I ensamt majestät efter 12km...
Ner genom city, Rosenbad, Riksdagshuset och Skeppsbron sprang jag ganska ensam med en klunga löpare ca 10m framför mig och ungefär lika stort avstånd bakåt och vilken känsla det var att passera de tjocka leden med entusiastiska åskådare!! Kända och okända människor ropade "heja Staffan" längs vägen och jag passar på att här tacka för det, enormt roligt såklart.

Inget fel på löpsteget inte!

Slussenpassering och jag blev passerad av en löpare som bara sprang liiiite snabbare än jag och jag bestämde mig för att ta hans rygg vilket gick bra. På långa Södermälarstrand fick jag också i mig lite energi i form av en powerbar och en mugg vatten. Det var det enda jag drack under loppet och kanske var det dumt i värmen men jag tyckte det var så stökigt vid alla tidigare kontroller så det blev inte av att stanna tidigare. Lite känningar från baklåret hade jag haft nu sedan 10km-passeringen men inget som egentligen oroade eller gjorde att jag behövde dra ner ytterligare på farten. Passerade 15km ganska exakt på en timma, ca 30 sek långsammare än i fjolåret.

Runt på "knivsöder" hände inget speciellt, jag höll min plats och passerade inte så många men blev heller inte passerad av så många. Motlutet från Tanto är sedan egentligen inte mycket att skryta om vad gäller antalet höjdmeter men det kommer sent i loppet när tröttheten är ett faktum och pågår ganska länge.  Fick ytterligare pepp här, möjligtvis av Liljeros? Tyckte ändå det gick helt OK uppför, tempot var dock uppemot 4:05-4:10 min/km och femman mellan 15-20km gick halvminuten långsammare i år än förra året. I toppen av backen stod en dam som inte var så vass på huvudräkning :), hon ropade nämligen "heja heja, ni klarar 1:30 precis" och jag och en löpare intill mig skrattade till när vi såg hur många framför oss som faktiskt kollade på sina klockor! Marginalen till 1:30 var stor och jag kände mig också rätt säker på att fixa 1:25. In på Timmermansgatan och där det var mycket publik begärde jag lite applåder genom att applådera själv och fick mångdubbelt tillbaka - härligt! Backen vid Sankt Paulsgatan och sista motlutet men jag krigade på och här någonstans lämnade jag löparen jag hängt på sedan Slussen bakom mig. Applåder igen nerför branta Götgatsbacken och försökte få med mig farten ner på Skeppsbron. Inga krafter kvar till någon monsterspurt som förra året men en tempoökning ner till 3:45-tempo i alla fall och jag krigade på. Uppfattade inte alla hejarop så trött måste jag varit, någon som sprang på andra sidan och hade 8km kvar hejade och till slut fick jag svänga vänster upp på Slottskajen och applådera publiken längs med upploppet, och springa i mål efter 1:24:52 med tummen upp och ett leende på läpparna.

Trötthet, medalj runt halsen och strax därefter kom Erik imål och det blev lite skönt eftersnack där jag också såg Lennart gå i mål på 1:28. Några bloggläsare kontrolläste min nummerlapp och kom sedan fram och gratulerade och tackade för en bra blogg vilket jag alltid uppskattar! Fick min påse med dricka och annat gick vidare med ett leende, hälsade på Snabba Fötter-Kenth innan det till sist innan hemresa blev lite ombyte och postrun-prat med Lennart i Kungsträdgården.

Min förmåga att springa i backe har verkligen blivit sämre, jag har alltid varit ganska bra på det tidigare, samtidigt har jag tränat på som vanligt och inte sprungit mindre i backar än vanligt men möjligtvis är det så att mina besvär med baksida lår som jag dragits med till och från sedan Stockholm marathon spelar viss roll? Backträning är tydligen färskvara och här har jag något att jobba på.

Stockholm halvmarathon är ett toppenarrangemang tycker jag, banan, stämningen, allt är riktigt bra men i år drar jag ner betyget något p g a den helt felplacerade milmattan, sådant spelar en inte obetydlig roll när man jagar en viss tid! Nu spelar det ingen roll, jag visste på förhand att jag skulle få svårt att matcha fjolårets tid då den farten känts ganska utmanande på träning. Jag gjorde mitt bästa för dagen och tyckte det räckte riktigt långt och hade en alltigenom positiv upplevelse och jag slogs av det flera gånger under loppet, hur mycket jag älskar att springa halvmarathon, det är verkligen min distans! Nästa år igen :)

Idag har jag njutit av gårdagen med ett leende, klämt på medaljen, joggat ett par kilometer med sonen på cykel bredvid mig och tagit en promenad i den härliga luften.Tack igen till alla kända och okända människor som hejade utmed banan och som kom fram och tackade för inspiration via bloggen, jag uppskattar det väldigt mycket!

Nu blev den här race-rapporten lika lång som vanligt trots att ambitionen var en annan. Hoppas ni inte tröttnar på att läsa dem?! Tonen den här gången är åtminstone mycket mer positiv än senast jag tävlade och kanske var det här också årets sista race rapport då jag inte vet om det blir någon mer tävling i år!

33 kommentarer:

  1. Snyggt steg Staffan (=oavsett skor)!
    Bra jobbat att klara sub 1.25 relativt "lätt".
    Å tack för YPPERLIG race report och jag håller med om det där med att kolla hur folk springer. Samma för mig igår; det var en man som låg framför mig som sprang riktigt så där "slött" att det ser långsamt ut. Tog honom i slutet, hehehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva, visst ser bra ut. Det finns några med trött hällandning också men de visar jag inte haha ;). Ja, det var ett kontrollerat lopp, och roligt!!

      Radera
  2. Bra berättelse Staffan! Det var också kul att ses igår. Vi ses ofta nu för tiden :-).

    Den där milmattan höll på ställa till det för mig också. Jag upplevde också att det "rann i väg tid" innan jag sprang över den. säkert 20-30 sekunder och som du beskriver så blir man lite nervös då.

    Nu är det så att jag sprang den andra milen 15 sekunder fortare än den första (enligt chip), men om milmattan stod 20-30 sekunder längre bort så har jag sprungit första milen snabbare än den andra, och det är ju inte lika kul...:-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lennart, ja, vi har setts på många tävlingar nu och det är lika trevligt varje gång! Jag var nog sub40 på första milen och det var lite orutinerat av mig att inte ens tänka tanken att mattan var felplacerad. Nu spelar det heller ingen roll i och för sig.

      Radera
  3. Härlig läsning och kul att ses. Och jag håller med om milmattan, den kom lite väl sent! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kenth! Trevligt att träffas! en felaktig mellantidsmatta är inte hela världen men lite synd på ett lopp som alltid annars är extremt välarrangerat.

      Radera
  4. Jag tycker det är kul att läsa! Har hört av flera att 10km markeringen satt fel så det kan kanske förklara att din tid blev "konstig". (?)
    Bra sprunget!Och tack för storyn!

    SvaraRadera
  5. Tack för en skön story och guidning genom Stockholms gator! Kanonbra sprunget, snygg tid och rätt val av skor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Niklas! Tarther kan man lita på oavsett sträcka, favoritskorna framför alla andra!!!

      Radera
  6. Grattis till ett toppenresultat! Det var inte jag som hejjade i Tanto - men däremot var det jag som brölade som en skadeskjuten älg när du var inne på upploppet på Skeppsbron. Fint steg även då!

    Fick chansen att springa eftersom en kompis blivit förkyld och inte kunde utnyttja sin startplats. Jag skulle ju ändå köra ett lite kortare långpass i marafart eller snabbare så det passade som hand i handske. Dock ganska trångt i startled F. Missade sub90 med 1:35, men det känns ändå OK med tanke på uppladningen och hur många gånger jag fick stanna/zick-zacka för att ta mig förbi andra löpare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jaså du var DÄR Johan, OK, uppfattade ditt hejande men var bra trött där! Bra sprunget där från bakre led, måste inneburit en del kryssande mellan långsammare löpare?

      Radera
    2. Ja herregud - jag sprang nog "igenom" tre startgrupper under loppet och det var nog fyra, fem gånger jag fick stanna för att de andra löparna skar av min högfartsfil i kurvorna (i backen upp mot götgatan exempelvis - precis där jag INTE behövde det). Men jag kan inte klaga - jag fick ju springa ett helt underbart lopp trots att jag inte hade tänkt det. Så allt känns bara som en riktig bonus!

      Radera
  7. Alltid lika härligt att läsa dina race rapporter! Stor behållning och känns lite som om jag var där (fast jag i själva verket var i Göteborg).

    Tycker du visar stor styrka att kunna släppa PB och istället fokusera på att ha skoj i löpningen. Löpning blir ju lätt väldigt resultatorienterat och kanske extra mycket för oss som är på väg upp - dvs. vi har nästan alltid chans att göra PB eller iaf inte så långt ifrån. Det blir lätt press på att prestera då... Starkt då av dig att när förutsättningarna inte finns där kunna skifta fokus och ha skoj. Det var inspirerande att läsa och något jag tar med mig (även om jag självklart kommer fortsätta sikta på PB på alla distanser, alltid, ett tag till :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tobias!! Ja, allt kändes positivt och roligt i lördags och jag behövde verkligen det efter Hälsoloppet, det hade varit trist att igen åka hem besviken! Nu hade jag känt på träning att PB-farten känts ganska slitsamt så jag visste att det skulle bli svårt, jag gjorde ändå ett ärligt försök att matcha det men det gjorde sedan inget alls när jag märkte att det inte skulle hålla!

      Radera
  8. Harlig lasning Staffan och grattis till en supertid!!

    SvaraRadera
  9. Tack Petra!! Det var ett bra loppp, min sjunde halvmara och den första som inte slutar med PB men det är ju ofrånkomligt förr eller senare, och roligt hade jag hela vägen! Ska läsa om din Sydney-mara senare!

    SvaraRadera
  10. Inspirerande läsning och grattis till en grym prestation! Instämmer med dig, halvmara är bästa distansen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta, ja, halvmarathon är roligt och inte så slitsamt och kräver heller inte samma mängdträning som fulla marathonsträckan!

      Radera
  11. Bra jobbat Staffan, och trevlig läsning som vanligt! Höll utkik efter dig innan start då jag måste vara en av få som inte träffat dig IRL ;)

    Har låtit mig inspireras av ditt träningsupplägg med nån slags fart nästan i varje pass. Och trots betydligt mindre löpmängd har jag utvecklats riktigt bra i år. Skriv en bok vettja ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack igen Claes! Vi får ta och styra upp en träff, kanske redan om jag kommer till start på Hässelby?

      Vad roligt att du utvecklas! Haha, jag löpträningsboksförfattare ;) så unikt är nog inte mitt upplägg, tänk t ex Run Less Run Faster, min träning kanske kan beskrivas som en ostrukturerad light-variant av det?!

      Radera
  12. Bra löpt Staffan och kul med en lång och fullspäckad racerapport! Håller med om att det är ett kul lopp. Första halvmaran för mig och med tanke på att jag fokuserat på milträning så jag är nöjd med 1:33:07. Gjorde rookiemisstaget att ställa mig för långt bak i grupp-B vilket medförde en alldeles för långsam första mil. Kilometer 9-17 var däremot ren löparglädje och kompenserade något för den långsamma starten. Blir nog start nästa år igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mats, låga 1:33 på första halvmara än riktigt riktigt bra! Starten är lite trång och många inser inte sin kapacitet och ställer sig för långt fram och blir bromsklotsar. Du gjorde misstaget att göra tvärtom, men nästa gång ställer du dig lite längre fram (i grupp A som du kommer få plats i).Bra sprunget!

      Radera
  13. Glömde fråga - du gick emot den samlade blogg-expertisen när det gällde skovalet :-) Eftersom du hade så skoj så antar jag att det var rätt val, eller?

    SvaraRadera
  14. Stämmer Tobias, jag tog ju 2x500m (två varv runt vår gata) med vardera skoparet på morgonen och trots mycket vila kändes det stumt och inte så skönt i Hagion. När jag sedan satte foten i Tarther kändes det nästan inte som om jag behövde ta ett varv runt gatan, det var bara självklart att det var rätt sko för dagen så ja, det var rätt val. Jag tror också jag ska testa att springa milen i Tarther istället för Hagio för att se om benen är piggare längre, blir det start i Hässelby blir det Tarther på fötterna.

    SvaraRadera
  15. När jag läser dina racerapporter blir jag alltid till lika delar glad, inspirerad och avundsjuk! / Ulf

    SvaraRadera
  16. Måste springa fler halvmaror helt enkelt. Har endast avverkat 2 st, 2010 och 20111
    1.30 och 1.24 ... Kan man hoppas på 1.18 nästa gång jag springer distansen? :)

    SvaraRadera
  17. Härlig rapportering, Staffan! Korta inte ned dina rapporter, de är roliga att läsa! Tyvärr kunde jag ju inte springa själv men din rapport var ett bra substitut! Blev så inspirerad att jag var tvungen att sticka ut i går på min första rehablöptur sedan mitt påtvingade uppehåll! =)

    SvaraRadera
  18. Måste springa fler halvmaror helt enkelt. Har endast avverkat 2 st, 2010 och 20111
    1.30 och 1.24 ... Kan man hoppas på 1.18 nästa gång jag springer distansen? :)

    SvaraRadera
  19. Tack för en härlig berättelse full av löparenergi! :)

    SvaraRadera
  20. Härligt Ulf men avundssjuk varför då? Jag är säker på att du gör en fin Oslo-mara nu när jag ser att du tränat på bra!

    Absolut Mikael, det är en riktigt rolig distans, inte så ångestfyllt som milen :)

    Tack Staffan! Hoppas du är tillbaka i regelbunden löpträning snart, skynda långsamt!

    Daniel, varsågod :) Lycka till på halvmaran i helgen!!

    SvaraRadera
  21. Spännande! Ska springa min första halvmara nu på lördag. Ska bli spännande att se vad kroppen tycker om det högre tempot jag planerat... Själv sträckan är avklarad flera ggr. Det är en avvägning det där, vill kunna njuta lite av loppet också, inte bara kolla klockan och maxa. Lycka till om du också ska springa!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sara, nu först läste jag din kommentar, hoppas det gick bra i lördags, äh, jag klickar mig vidare och kollar... :-)

      Radera