fredag 21 september 2012

Saucony Kinvara - intryck efter 40 mil

Den här veckans löpträning är inte så spännande  - några lugna distanspass enbart - och så blir det ytterligare några dagar efter halvmaran i lördags som jag vill återhämta mig från fullt ut först. På söndag tror jag det är dags för några tusingar, det var länge sedan och jag blev lite sugen efter att ha läst detta.

Bjuder istället på en skorecension av populära Saucony Kinvara jag haft liggande ett tag. Jag har sprungit 40 mil i mina Kinvara jag köpte (för egna pengar) i våras. Syftet var att använda dem som vanliga distansskor, det är så de används och jag uppskattar dem som just sådana. De är väldigt mjuka, ovandelen är tunn, luftig och extremt flexibel och ger foten stor frihet i kombination med att de är bredare i framfoten jämfört med andra skor jag springer i.

En del (inte jag dock) får problem med hårda hälkappor i löparskor vilket inte är något problem med Kinvaran då hälkappan bara är tyg och stödjande insydda plaststrukturer saknas. Dämpningen är mjuk och generös och ger skon ett litet klumpigt intryck p g a den tjocka sulan, vilket inte märks när man springer i dem, kan tänka mig att det påminner lite om Newtons i det avseendet med skillnaden att Kinvaran inte innehåller några extra pads med dämpning under framfoten som Newton gör.

Nya och fräscha!

Kinvaran har ett drop (nivåskillnad häl-tå) på endast fyra mm, vilket ska främja en mera "naturlig" fotisättning. På de första rundorna var känslan av pirr i vaderna under och efter passet påtaglig men numera märker jag ingen större skillnad mellan Kinvaran och andra modeller jag springer i som har större drop, förmodligen p g a att mitt steg är ganska kort och min landning är ganska mittfota oavsett skomodell och jag trivs lika bra och upplever inte att hälen är "ivägen" på skor med 10-12 mm drop heller. Däremot blev faktiskt plantar fascian under foten, lite irriterad i våras när jag gick (och sprang) i dem på hårt stenunderlag under en semester på Malta vilket gick över när jag började växla skor mera.

Jag gillar verkligen att springa distans i dem, faktum är att de är så sköna att fötterna ganska ofta söker sig till dem till vardags också och jag har använt dem en hel del som vardagsskor också. Många använder Kinvaran som snabbsko till kvalitétspassen och även om de är lätta (218g i storlek 44) så är de inte mitt förstaval att springa fort i. Jag har provat dem på intervallpass men tycker att den tjocka dämpningen gör att feedback från underlaget går förlorad och att man tappar i driv framåt. När jag springer fort eller tävlar vill jag gärna ha lite mera  "firmness", mot underlaget för att behålla en bra löpteknik med så mycket rörelseenergi som möjlig riktad framåt. Låter kanske löjligt men jag springer bättre i högre hastighet med mina Asics Tarther, Adizero Adios eller Adizero Hagio på fötterna. Mjukheten i skorna gör också att jag tycker de passar bäst på ett "lätt" underlag som asfalt eller hårt packat grus/gräs. Jag springer inte ren terränglöpning med dem p g a mjukheten och p g a de ömtåliga sulan.

Sulan ja, skornas kanske svagaste punkt även om den lär vara förbättrad i senaste versionen, nr 3. Av någon märklig anledning har man placerat vanligt slitstarkt gummi enbart i små trianglar under framfoten medans resten av sulan är mycket mjukare och slits ganska fort, efter snart 40 mil är de svarta trianglarna nedslitna en hel del och då sulan är veckad/djupt mönstrad och väldigt mjuk är sulan också en riktig stensamlare. Jag vill gärna att ett par löparskor ska hålla åtminstone 100 mil, vi får väl se om sulan hänger med så länge.

Efter 30km långpass i våras!
Saucony har välförtjänt nått framgångar med Kinvaran och marknadsför den hårt som den ledande "minmalistiska" skon. Att kalla Kinvaran minimalistisk tycker jag dock är fel, på gränsen till lite löjeväckande faktiskt, bara för att skon är lätt och har låg drop.

Så här skriver t ex Saucony själva om Kinvaran (visserligen i senaste version #3 men det är inte mycket som skiljer dem åt) på sin hemsida:

"FlexFilm™, a strong yet pliable material innovation that adapts to your foot and provides a lightweight, seamless feel. Inside the shoe, anatomically-contoured memory foam heel pods secure a perfect fit. In the midsole, ProGrid™ technology provides a unique blend of responsiveness and cushion, and the heel crashpad has been beveled for an even smoother ride as the runner transitions through the gait cycle. Finally, after examining wear patterns on hundreds of test shoes, the outsole was upgraded through the addition of placements of carbon rubber for enhanced durability".

Med all den teknologin i sig och med lika mycket dämpning som en amerikansk herrgårdsvagn så tycker jag att Kinvaran är långt ifrån minimalistisk men det ska också påpekas att mycket av lullullet ovan gör sitt jobb utan att märkas vilket är ett gott betyg.

Jag tycker Kinvaran är en bra "instegssko" till lite lättare löpning! Ett försök att summera blir alltså:

Pros
- Låg vikt
- Skön, luftig och mjuk ovandel som ger foten rörelsefrihet
- Mjuk löpkänsla
- Mycket dämpning

Cons
- Ömtålig sula som slits fort
- P g a mjukheten går en del löpkänsla förlorar i högre farter.

9 kommentarer:

  1. Hej Staffan!
    Har du också fått nytt bloggergränssnitt? Kan man ändra tillbaka till det gamla? Vet du hur man gör?

    SvaraRadera
  2. Bra recension! Jag har också ett par Kinvara men fick konstigt nog lite ont i ena knät jag använde dem. Detta trots att jag, precis som du, landar ganska mittfota - jag ser det tydligt genom att mina skor inte alls slits på hälen. Insåg dock nu när jag läste det du skrivit, att jag nog sprang rätt mycket i terräng med dem. Kanske inte är det ultimata? När min plantarsena är bra igen ska jag nog våga ge dem en till chans. De har ju blivit så himla hyllade. Just nu trivs jag dock bäst i mina Adios. Samt har mina Boston fått en revival…

    SvaraRadera
  3. Utförlig och bra recension....kan tänka mig att testa ett par faktiskt. Kör just nu med Lunarglide och de är också bra!
    Kör hårt!!

    SvaraRadera
  4. Det gamla gränssnittet är försvunnet nu Lennart, förut kunde du välja men nu är det det nya som gäller.

    Tack Tove! Knäont är ju inte bra, de ger ju inget stöd i sidled och sulan tycker jag inte tål terränglöpning. Adios är en fin och allround sko även om jag gillar Asics marathonn sko Tarther mera.

    Magnus, tack, testa vet ja, Kinvaran är lättare och mer flexibel än Lunarglide som jag visserligen aldrig sprungit i.

    SvaraRadera
  5. De ser ju splitternya ut! Nog är du bra på att ta hand om dina skodon allt.
    Jag gillar också mina Kinvara, som funkar som snabbsko i min skogarderob. Har svårt att finna mig till rätta i stummare skor.

    SvaraRadera
  6. Fast jag luras lite Sofia, bilden med skorna i kartongen är mycket riktigt från när jag fick hem skorna från Wiggle och inte sprungit en meter i dem.

    SvaraRadera
  7. Bra recension. Vill dela med mig av mina erfarenheter oxå. Jag har till dags datum förbrukat 5 par Kinvaras (1:an och 2:an).....det som är slående lika på samtliga skor är att de har spruckit och gått sönder på framfoten både på in och utsidan.

    Från mitt perspektiv så är detta en kanonsko som jag älskar, dock är jag helt klart missnöjd med kvalitén på dem. Varje par har haft en livslängd på mellan 50-75 mil.....vilket är lite väl kort!!!!Jag testar nu att ha två par igång samtidigt för att se om det hjälper till att förlänga livet på dessa....tänker mig att det kanske är bra om skorna torkar och återfår sin passform efter ett pass.....dvs använder aldrig skorna två dagar på raken!

    Min förhoppning är att 3:an är bättre än de två föregångarna....för om det inte är så kommer skokontot att fortfarande vara dyrt:-) Dock är det bra att man kan köpa dessa från Wiggle till en rimligare peng än från butikerna i Sverige.

    SvaraRadera
  8. Hej Kinvara lover :)
    50-75 mil är för dåligt, jag som är en lätt löpare med ett ganska lätt steg tycker att mina skor borde hålla åtminstone 100 mil, har aldrig kasserat ett par skor tidigare än så men jag ser på framförallt sulan att den nog kommer vara ganska sliten sådags. På vissa modeller nöter jag hål vid "lilltån" men Kinvaran är så pass bred i framfoten att det nog inte lär hända i alla fall.

    SvaraRadera
  9. Och förresten, Thank God för Wiggle, länge sedan jag köpte skor i Sverige...

    SvaraRadera