söndag 30 september 2012

Fredagsmys - häng med!

Här är en retroaktiv inbjudan till att hänga med på fredagens transportlöpning!

Den här vägen kommer vi att springa...
De två första kilometerna är inte så roliga på en cykelväg bredvid en trafikerad utfart från Södertälje så de skippar vi, men sedan blir det ganska trevligt.

Efter tre kilometer passerar vi Södertälje golfbana
Springer förbi gamla ekar...
solbelysta fält...
och spännande, vackra gamla hus.
Efter 5km lämnar vi gamla "Riksettan" och tar den 2km längre vägen via grusvägen istället.
Det går ner och det går upp.
Genom Kämsta och förbi ett trevligt hus på landet till salu.
Ner igen...här brukar min löparkompis Omvråken sitta på en stolpe Sofie,
ifall du undrade...
Saker att se längs vägen och vill man springa mera terräng på Täljeleden
så går det bra också...
vi fortsätter dock rakt fram...
och passerar efter 11km Vidbynäs golfbana 18+18+9 fina hål. Men se upp för golfbollar,
alla har inte låga handicap...
Strax därefter kommer Turinge kyrka väl synlig från E20 på andra sidan.
Riksrådets Erik Dahlbergs gravkor till vänster är ett av Sveriges
finaste exempel på barockarkitektur
Vi springer dock under trafikbruset på E20 och får strax ett antal höjdmeter...

...att springa innan vi en kilometer senare når "Alcro-fältet" där det
tränas knattefotboll och åks längdskidor på vintern...
Förbi konstgräsplanen, perfekt för lite barfotalöpning när det är ledigt

Runt den stora rondellen...

och in på den cykelväg jag kan utan och innan och där jag oftast springer mina intervaller.
Just i den här korsningen börjar/slutar "min" tusing.
Ett par hundra meter hemifrån kliver jag på/av bussen här
de dagar jag inte springer.
Hemma...

...15km senare, 4:34-fart i snitt med många små pauser uppenbarligen. Fint soligt väder och lätt löpkänsla på pigga ben. Ett inte så dumt sätt att inleda en helg som snart är slut när detta skrivs. Ikväll blir det löpning i någon form igen och en bra vecka med 50km löpning på fyra pass varav två transportlöpningar kommer att kunna summeras! Grattis till alla som presterat bra i Lidingöterrängen eller på Berlins gator i helgen, inspirerande att läsa om!!

6 kommentarer:

  1. Vad härligt att se allt det där på en transportlöpning! Och hinna fota det också ;-) Medveten närvaro?

    SvaraRadera
  2. Fina bilder på härlig höstlöpning!

    SvaraRadera
  3. Hej Staffan
    Jag vill tacka dig för den fina inspiration jag fått till min träning genom att läsa din blogg.
    Examen i Berlin idag, och kunde förhand inte önskar mig en bättre tid (2.52)(sedan att jag under vägen fick nytt mål, 2.50, vilket skulle visa sig vara för djärvt denna gång.. är ju en annan historia)

    Tack för go' inspiration och en bra löparblogg

    SvaraRadera
  4. Ja, det är en fin väg Malin, och härligt att uppleva allt längs vägen!

    Tack Eva!

    Tack själv Emir för din kommentar!! Fantastiskt bra sprunget, otroligt, sju minuter bättre än i Stockholm!!! Banan ska visst vara riktigt snabb? Vore roligt att prova någon gång! Du får nog börja blogga du också, bloggvärlden behöver fler snabba småbarnspappor som kan inspirera till målmedveten löpträning :)

    SvaraRadera
  5. Har ju läst om dina pass från jobbet ganska många gånger så roligt att nu få se lite bilder från rundan. En riktigt idyllisk väg du hittat att springa.

    Jag tycker att Huddinge har många fina rundor men ska man in till jobbet i stan så blir det riktigt trist (i jämförelse med din härliga runda). Lite längs E4:an, lite under Essingeleden men man avslutar iaf över Västerbron och den avslutningen är (nästan) alltid otroligt vacker. Ja förutom under Sthlm marathon i år då naturen visade sig från sin mest obehagliga sida... Då hade jag fullt fokus på att hämta in avståndet till din rygg vilket jag nästan gjort när toppen på bron kom men sen försvann du för gott...

    SvaraRadera
  6. Ja, det är en fin väg Tobias! Det är klart att man inte kommer undan trafiken om man ska springa in mot stan men väl i stan måste det vara rätt härligt att springa ibland, där diverse lopp går och längs med vatten med fina vyer!

    SvaraRadera