tisdag 4 september 2012

Sprang ut augusti och sprang in September.

Har lagt Hälsoloppet bakom mig och avslutade augusti med 10km fartlek på jobbets löpband i fredags. Då jag är en av överlevarna från årets Stockholm maraton bryr jag mig inte så mycket om regn när jag springer men jag tvekade ändå att ge mig ut eftersom jag fick en lättare förkylningskänning efter Hälsoloppet. Därmed slutade augusti på 160km löpning, en helt OK månad.

Mina fartlekspass tenderar att bli ganska strukturerade men inte den här gången, det var kort och lång backe mellan 2-6% lite hur som helst och fartmässigt var det 4:30-fart, någon kilometer i sub4-fart, lite marafart, lite återhämtning i femfart o s v och så snabbare igen. Ett bra och roligt pass, totalt 11km i hygglig fart.

Lördag innebar födelsedag för tvååringen och lite lugn cykling hanns också med. Inte som träning utan mest för att få lite frisk luft och för att kolla efter min frus cykel som någon idiot snott vid järnvägsstationen i veckan. Inte för att den var speciellt värdefull men det känns ändå bättre att göra något. Givetvis hittade jag ingen cykel men en timmas frisk luft och lite motion fick jag ändå.

På söndagen stack jag ut på ett kortare långpass, ville gärna få till ett till långpass innan halvmaran, det senaste sprang jag 30/7 och det har bara blivit två efter Stockholm marathon. Drygt 22km med en snittfart på 4:29 min/km fick jag ihop på 95 minuter med 3x2km halvmarafart med 1km vilojogg mitt i passet. Fick jobba en hel del för att hålla farten under 4 min/km och hittade inte riktigt någon bra känsla, dvs en känsla som känns realistisk att springa med i 21,1km om elva dagar.

Den här veckan har jag inte funderat så mycket över vad gäller träningen, det blir nog bra ändå.

11 kommentarer:

  1. Så man kan alltså bli förkyld av Hälsoloppet? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tydligen. Haha, paradoxalt :) Du kommer förresten indirekt medverka på bloggen i veckan så håll lite utkik :)

      Radera
  2. Tror det kan gå fort på Stockholm halvmara. Du har haft bra träning med bra fart under en tid nu. Hoppas du får en bra uppladdning ch att förutsättningarna är bra på tävlingsdagen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mitt bästa i fortsättningen för att inte lyssna på dina prognoser Mikael ;) du tror högt om mig och efter maran har det känts som jag inte riktigt levererar.

      Radera
  3. Ja förkyld efter hälsoloppet låter ju verkligen kontraproduktivt. Men fartlekspasset där lät ju som ett riktigt tvättäkta fartlekspass. Lite fritt, lite crazy. Fartlek är typ enda intervallpasset jag kör... och gillar det faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen Sofie! Men fartlekspasset var verkligen just "lek". Springa fort under transportlöpning har jag provat men det funkar inte riktigt och det är väl den träningstyp du oftast bedriver.

      Radera
  4. Brukar du göra så? Köra långa intervaller mitt i ett långpass? Själv tycker jag det är hart när omöjligt att få in någon känsla ens med en "normal" fartökning i ett långpass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag brukar köra en del sådana pass, jag gillar det för det bryter av tristessen jag ofta annars drabbas av på långpass. Det finns ju en liten romantiserad bild av långpasset som det härliga meditativa passet där man springer i nya vackra omgivningar men sanningen åtminstone för mig är att de 4-5 långpassrundor jag har använt inför mina maror kan jag ganska väl och jag brukar uppskatta känslan av att få byta tempo och det brukar fungera bra. Här är några exempel på långpass i inför mina maror i år och 2010 och du hittar några sådana pass där, alternativt längre fartökningar i slutet.

      http://wwwfyraochtrettio-staffan.blogspot.com/2011/01/mina-tankar-om-langpass-infor-maraton.html

      http://wwwfyraochtrettio-staffan.blogspot.se/2012/05/sammanfattning-av-langpassen-infor.html

      Radera
  5. Det kan ju vara så att du hade den här förkylningen i kroppen vid Hälsoloppet utan att veta om den eller känna av den. Den kan ju starkt ha påverkat din känsla & förmåga just den där dagen. När man kommer ned på de tider som du gör så spelar dagsformen en väldigt viktig roll för prestationen & resultatet

    SvaraRadera
  6. Visst kan det vara så Magnus men jag tror inte det, det kändes riktigt bra i kroppen innan och det känns lite för lätt att skylla på det nu i efterhand.

    SvaraRadera