torsdag 11 mars 2010

Att springa längs barndomens stigar...

Jag och barnen packar in oss i bilen i helgen och drar 30 mil söderut till farmor och farfar i Figeholm medans min fru jobbar.

Figeholm är en liten sommaridyll (men rätt dött resten av året) vid Smålandskusten där jag växte upp och som få personer kan peka ut på kartan. Tänk norra spetsen på Öland och dra en linje på kartan rakt in till fastlandet så hamnar du rätt. Om jag istället säger Oskarshamn som ligger 20km längre söderut, brukar åtminstone någon tänka "Gotlandsbåten" (såvida ni inte är från 08 eller norrut, då tänker ni Nynäshamn nu eller hur?) eller "Kärnkraftverk" vilket väl är vad Oskarshamn mest är känt för.



Så här vackert är det längst ut i havsbandet bland de 6000 öarna i skärgården. Så långt ut i havsbandet kommer man dock inte med löparskor såvida inte de är
extremt stora, luftfyllda och motor-eller segelförsedda förstås...

Löparskorna är med och jag hoppas hinna med ett lite nostalgiskt pass bland barndomens gator, torg och stigar längs med havet...

Edit; löparskorna följer kanske inte med trots allt, känner mig lite sliten och småförkyld...

Jag säger Trevlig Helg!

9 kommentarer:

  1. Nämenvaf... jag minns i början av mitt bloggande att jag hade en kommentarsförfattare som berättade att han var från Figeholm, men fick för mig att jag inte hörde mer från honom därefter. Så det var du alltså!! Märkligt... jag tänkte på honom så sent som härom dagen. Haha... jag borde ju kunna gått tillbaka och kollat i mina första inlägg från i oktober.

    SvaraRadera
  2. Jag är ju 08, och helt riktigt tänker jag på Nynäshamn när du säger Gotlandsbåt och jag hade ingen aning om var Figeholm låg. Oskarshamn vet jag dock var det ligger lite geografikunskaper har jag snappat upp i alla fall... ;-) Och jag borde rimligen ha varit i närheten av din vackra bild då jag seglat längs med kusten för att sedan gå rakt över till Byxelkrok.

    SvaraRadera
  3. Underbar bild!Trevlig helg tillbaks!

    SvaraRadera
  4. Mysigt! Ha en trevlig helg!//Lina

    SvaraRadera
  5. Figeholm är fantastiskt vackert. Inte så mycket puls men en idyll i den småländska "skärgården".

    Hoppas att ni får en bra helg. Synd att skorna inte följde med och att jag är uppbokad med huset, annars hade jag tagit bilen upp och så kunde vi sprungit en runda. Men det kommer väl fler tillfällen??

    SvaraRadera
  6. Hoppas du har haft en trevlig veckända i Figeholm! Med eller utan löparskor. Ska hålla ögonen öppna på idyllen i sommar när jag bilar ner till Kalmar. Som före detta inbiten sommargotlänning känns Oskarshamn mer som ett färjeläge än som en kärnkraftsort. Fast var det inte där som också en fågelinfluensapandemi hotade att bryta ut för ett par år sedan?

    SvaraRadera
  7. Roadrunner, såklart det var jag! Jag är trogen bloggläsare hos dig sedan dess :-)

    Tobias, du bör ha varit väldigt nära Figeholm och inte minst öarna i bilden i inlägget om du drog rakt över sundet till Byxelkrok på Öland! En tur jag gjort många gånger med segelbåten!!

    Ingmarie, tack!

    Lina, tack!

    Joel, ja idyll stämmet väl rätt väl. Vi hade en underbar helg med fikautflykt ute på havsisen - helt fantastiskt, skorna fick följa med till slut, det blev en kort nostalgi-jogg på 6km varav ett par kilometer faktiskt ute på isen. Det hade varit kul att springa ihop men det kanske går att ordna något annat tillfälle!

    Oliver Sture. Absolut! Med skor blev det faktiskt. Du har helt rätt ang fågelinfluensan, eller var det bara en tidnings-anka ;) ca 15 km norr Oskarshamn har du skylten ner mot Figeholm. Håll utkik!

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder; och vad skönt att löparskorna fick hänga med och lufta sig lite också!

    SvaraRadera
  9. Hej Sofie, tack! ja, det var läckert att springa lite ute på isen! Hoppas du snart ser ljuset i ljumsk-och förkylningstunneln!!

    SvaraRadera