torsdag 18 mars 2010

Dagens I-landsproblem - vilka skor ska ni springa maran i?

Vilka skor jag använder ser ni till höger på bloggen om ni scrollar ner. Nu är frågan vilka jag ska springa maran i? Adidas-skorna går bort, för gamla eller för tunga. Mina DS Trainers svarar när jag frågar: "Nej, jag börjar bli gammal, stum och ledbruten, det är inte alls samma dämpning i mig efter 140 mil, låt mig slippa 42,2km på asfalt, snälla". OK då svarar jag. Du ska snart få gå i pension och bli ett par klippa-gräsmattan-skor...

Det blir snart nya skor istället för DS Trainern. NB905 eller Saucony Fastwitch står denna gång högt på önskelistan. Får jag tag på ett Adidas Adizero Adios på mara-mässan kanske jag gör en Tobias.

Annars återstår mina nyaste skor, mina "lättviktare" Brooks ST 4 Racers på 255gram, fortfarande bara använda på löpband. Dessa känns jättebra i passform och löpkänsla. Frågan är bara, det jag vinner i lätthet och löpkänsla, förlorar jag motsvarande sista milen i form av vader stumma som vedträn? Jag tyckte jag stelnade till mer i mina DS Trainers 2009 sista milen än i mina väldämpade Nike jag sprang i 2008.

Givetvis kommer jag att testa min Brooks på ett eller två långpass innan för att se hur det känns efter 25km. Brooks säger själva att ST4 är en lättare sko för "performance running" och snabba lopp men att den också är "perfect for a fast marathon..."

I vilka skor kommer ni springa Stockholm Marathon eller andra långloppp i år??

10 kommentarer:

  1. Jag tror du stumnar ändå, det får man räkna med efter fyra mil. :) Välj de som ger mest löpglädje, det är vad man vill ha när musklerna skriker åt en att stanna! :)

    För mig blir det nog DS trainer på tävlingar, jag är fullständigt förälskad i dem! :)

    SvaraRadera
  2. Håller nog med fitnesscoachen. Själv sprang jag förra maran i ett par Saucony A2. Lätta, och något mindre stabila än många skor, men i mitt tycke väldigt löpglada. Sannolikt springer jag maran i vår med samma skor. När stumheten sätter in föredrar jag lätta skor!

    SvaraRadera
  3. Jag funderar en hel del på det...har inte bestämt mig ännu....hm... :)

    SvaraRadera
  4. Vad väger du? Det är rätt relevant. Jag tokstumnade i Adidas Boston i Berlin, halvstumnade i Reebok Taikan på Åland.

    Bäst hittills för min del? Adidas Tempo. Finns inte längre...

    För mig blir det...troligen ett par som jag inte äger ännu.

    SvaraRadera
  5. Behöver du fråga mig! ;)

    SvaraRadera
  6. Antingen springer jag i mina väl insprugna Adidas Adios som gått 42,2 kilometer eller så kanske jag satsar på något helt nytt, det brukar ju gå bra... ;-)

    Jag tror inte du stumnar mer i lättare skor med tanke på att du inte har hälisättning och ändå springer maraton förhållandevis snabbt. Satsa på dina ST4:or eller en annan lätt sko som du tycker ger dig en bra känsla. Själv tror jag en ganska viktig del är att man själv tror på att man har valt rätt sko!

    SvaraRadera
  7. Blir DS Trainers i år. Känns som de funkar klockrent.

    SvaraRadera
  8. Fitnesscoachen, det där var en intressant vinkling, så har jag inte riktigt tänkt innan, tack!! DS Trainern är ju otroligt allround!!

    Oliver Sture, intressant som sagt. A2 är ju en riktigt lätt sko och jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag sprang maran i dem. På mässan förra året stod jag vid Sauconys monter då en försäljare sade om just A2 "Detta är en riktigt snabb och lätt sko, inget man springer maran i direkt"...!!

    Lina, intressant, men vad lutar det åt då? Inga cliff-hangers please?

    Nix, jag är som gjord för långdistans :) lätt som jag är på 68 muskulösa kilon, ha ha

    Daniel, få se nu, låt mig gissa... :)

    Tobias, OK, jag lutar åt det själv att det blir ST4...

    Odda, OK, billiga var de också från UK såg jag!

    SvaraRadera
  9. Tveklöst kommer jag springa i PUMA Roadracer på tävlingarna! Har sprungit i PUMA sen 2005 och kommer att fortsätta både på träning o tävling. Eutopia som snabb träning sko och Velosis som stabil mängdsko.

    SvaraRadera
  10. Löpardagbok - Pumas skor är jag inte så bekant med!

    SvaraRadera