fredag 5 mars 2010

Dagens Fartlek: Från missnöjd till nöjd på löpbandet

Med ett ego lika stort som Egyptens Faraoner efter att ha inspirerat Roadunner till en Staffanstege och Anna till en Staffanmil, och ett IQ i nivå med ett kaffefilter ställde jag mig på löpbandet på lunchen. Det där senare kanske tarvar en förklaring, men efter en vecka med förkylningskänning i form av lätt raspig hals och lätt hosta är kanske inte tempolöpning det första som en normalbegåvad hjärna tänker på.
Det enkla löpband jag brukar umgås med på jobbet, Cardionics 2141

Hur som helst upp på bandet för tre kilometers lätt uppjogg i 6 minuters-tempo. Efter det farthöjning till 4:00 min/km och 3:58 med en idé om att springa så länge jag orkade i den här farten. Det var bara det att efter dessa två kilometrar var ansträngningen alltför hög och känslan alltför oskön för att det skulle kännas kul eller ens hälsosamt. Därför tog jag missnöjt en kort drickapaus. Upp på bandet igen och avverkade sedan km nr 6-8 relativt lätt på 4:23, 4:16 och 4:13 innan jag sänkte farten till 5:34 och 5:26 för 2 km joggpaus.

Nu var känslan bättre och farten åkte nu upp på kilometer nr 11-15 till 4:15, 4:15, 4:16, 4:14, 3:44 (inkl sista 150m i 3:20-fart) innan jag avrundade riktigt nöjd (och riktigt grisigt trött) med 1 km nedjogg i 5:53-tempo.

Totalt 16km varav 10 km i relativt bra tempo, strax över tröskelfart och tre snabbare kilometrar. Löptid, 1:17:00, snittpuls 177, maxpuls 197. Skor: Brooks ST4 Racer (jättesköna härliga lättviktare som jag längtar efter att rasta UTE, på BARMARK).

Lite funktionell styrka imorgon och några vintriga kilometer på Söndag så ska vi nog ha överlevt ännu en vecka med löparvinter! Nu slut på kaffepausen, dags att jobba lite igen. Trevlig helg på Er!

6 kommentarer:

  1. En riktig fredagslunch det, eller ska vi börja kalla det en Staffan-lunch kanske? ;-)

    SvaraRadera
  2. Härligt, Staffan! Ska köra nån sån där variant när jag införskaffat gymkort på ett vettigt gym i Sthlm UTAN köer till löpbanden...

    SvaraRadera
  3. Det är en skön känsla att kunna väna någon negativ till något bra.

    SvaraRadera
  4. Ser riktigt bra ut, du kommer att bli vass i sthlm maran!

    SvaraRadera
  5. Härligt pass Staffan! Förstår att dina Brooks vill ut och känna på lite torr fin asfalt. Tänker du köra maran i dessa?

    SvaraRadera
  6. Tobias, ja det var ett rejält lunchpass, inte så ofta jag får tillfälle till sådana så Staffan-lunch tror jag inte vi kan kall dem ;-)

    Tack Petra, hoppas ni får det fint i Monte Gordo!!

    Ellinor, absolut, detsamma till dig efter din tävling i helgen, du kommer igen. Det hade kunnat vara jag som skrivit stora delar av den där texten!

    Löpardagbok, hoppas verkligen du har rätt, men just nu känns det som om det saknas lite "spets" eller uthållighet när farten skruvas upp.

    Daniel, tack. Ja, det är föhoppningen, att kunna springa maran i dem, annars får jag nog köpa ett par nya för de övriga tre paren jag har är inga alternativ. Blir nog ett inlägg om det.. :-)

    SvaraRadera