torsdag 11 mars 2010

Dagens stege

Körde en enkel Staffan-stege idag med fokus på löptid istället för sträcka.

Först uppjogg i 2km. Sedan snabbare löpning i 1-2-3-4-4-3-2-1 minut med hälften av "snabblöptiden" som joggvila i 5:30-tempo. Den sista 4min+3min var riktigt kuperade så det blev nästan backträningspass till karaktären.

Tempot på de snabbare partierna låg mellan 4:00 min/km där barmark erbjöds och upp till 4:30 där det var isigt och mer svårlöpt vilket det var på en hel del ställen i Södertälje idag. Avslutade med 200+200+500m snabbare löpning innan nedjogg på 1,2 km. Ett roligt, tufft och som det kändes också, effektivt pass!

Siffror för snabblöpningen:
Fart: 3:03 (sista minuten)/4:32 min/km
Km: 4:31, 4:23, 4:24, 4:42, 4:59, 4:18, 4:41, 4:09
Puls: 179/192 bpm

Totalt 11,2km lunchlöpning. Senare ikväll får ni veta lite om var jag kommer ifrån - spännande va'?

8 kommentarer:

  1. Jag väntar med spänning. :-)

    Jag har säkert frågat dig förut men eftersom jag reagerar på din puls varje gång jag läser om dina pass måste jag fråga igen. Vad tror/vet du att din maxpuls är?

    SvaraRadera
  2. Tobias, du brukar vara först med att kommentera!

    Jag har testat min maxpuls själv två gånger med kombinationen löpning i stegrande fart +avslut max i långt motlut och kommit upp i 203 båda de gångerna så där någonstans ligger det! Det tog bra idag och 192 (vilket är hög ansträngning även för mig) noterades i en lång, ganska brant backe på sista 3 minutaren.

    springar jag i 5-5:30 fart brukar jag ligga på 155-160, på lite snabbare långpass runt 170 och på tröskelträning ofta som idag runt 180.

    SvaraRadera
  3. Även jag körde en staffanstege idag men med en liten avvikande avslutning. Det är ett riktigt riktigt roligt pass.

    Jag tittar in här framåt kvällskvisten igen. Sitter som på nålar ;).

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag vet var du kommer ifrån ;)

    SvaraRadera
  5. Nu är det definitivt kväll..

    SvaraRadera
  6. När får vi veta!!?? Sitter här och biter på naglarna ;)

    SvaraRadera
  7. Nu ÄR det senare i kväll! Och jag väntar och väntar och väntar....;-) Bra jobbat i dag med! Fartlek är alltid kul och det kan bli precis så hur jobbigt som helst.

    SvaraRadera
  8. Ni är för roliga allihopa - trevlig helg på er!!

    SvaraRadera