lördag 27 mars 2010

Dagens tuffa 36km - långpass nr 7 2010 med blandade intryck

Egentligen borde jag vara grymt nöjd med dagens tuffa långpass men intrycken är lite blandade.
  • Distans: 36,0 km
  • Tid: 2:45:15
  • Snittfart/maxfart: 4:35/3:43 min/km
  • Snittpuls/maxpuls: 169/188 (farthöjningen sista kilometern) bpm
  • Kilometertider: 5:18, 4:38, 4:42, 4:43, 4:40, 4:40, 4:31, 4:39, 4:27, 4:27, 4:24, 4:31, 4:39, 4:35, 4:36, 4:28, 4:35, 4:38, 4:41, 4:36, 4:37, 4:31, 4:31, 4:34, 4:43, 4:21, 4:48, 4:35, 4:39, 4:33, 4:32, 4.23, 4:31, 4:50, 4:20, 4:06 min/km
  • Skor: Asics DS Trainers
Som i Buddhisternas Nirvana nåddes jag av den yttersta insikten idag på passet i form av följande tanke, ursäkta språket, men det var precis så jag kände: Marathon är för djävla långt!!!

Drog iväg efter frukost och kaffe vid sjutiden och det började som vanligt på mina långpass, ingen speciellt skön känsla innan och under den första kilometern men redan på den andra kom jag in i en skön rull längs med landsvägen.

Vid 10km mötte jag tre damer som uppnått pensionärsålder med god marginal. Det roliga var att de bar full mundering; tights, tighta jackor, reflexväst, tunna löparvantar. Det gick inte fort men de hälsade glatt och såg ut att ha det väldigt trevligt!

Vid 18km kom jag in på en grusväg där jag ofta springer på mina långpass. Där satt plötsligt en Ormvråk på en telefonstolpe längs vägen. Den tittade på mig lite bistert och majestätiskt liksom för att säga: "Imponerande vingbredd grabben, men fjäderdräkten ger jag inte mycket för, vad är du egentligen, en muterad Kanariefågel?". Innan jag fått upp mobilkameran flög den sin kos. Eftersom jag ändå stannat drack jag två flaskor vatten och fortsatte. Vid 30km kom jag äntligen ut på asfalt igen efter 12km sugande blöt grusväg och nu började det ta emot. Passets värsta stigning gick dock galant genom att tänka på allt annat än just backen men de efterföljande sega motluten gjorde att jag tyvärr tyvärr fick ta en kort drickapaus igen. Det håller ju inte att stanna hela tiden när det börjat ta emot, vilket är precis vad jag gjort på mina två maror!

Hur som helst, tillbaka i Nykvarn igen vid 32km och en mastig seg stigning upp till 34km och kort mobilpaus igen då hustrun ringde och snällt frågade vart jag tagit vägen eftersom jag sagt att jag skulle vara hemma till 09.30. Efter en seg uppförskilometer på 4:50 orkade jag trycka på de två sista med 4:20 och 4:06 men herregud vad trött jag var och jag kan säga att jag var inte ett dugg sugen på tanken att fortsätta i 6,2km till...

Ska jag springa maran på 3:15 måste det ju gå i den här farten och klockan stannar ju inte som idag för att jag stannade ett par gånger. Dessutom måste man ju dricka lite också. Å andra sidan, med 2:45 vid 36km skulle det ju räcka med kanske 4:50-fart de resterande 6,2 km (så mosig i skallen att jag inte orkar räkna på det just nu) för att komma in på 3:15.

Jag borde nog vara nöjd med det här passet trots allt, det är ju 10veckor kvar till maran och ett par sådana här pass tror jag är grymt bra träning. Ni som orkat läsa allt detta, vad har ni hittat på i löpväg i helgen?

16 kommentarer:

  1. Du fortsätter att imponera stort med dina långpass! Och med den prestationen på träning, med antagligen inte samma uppladdning och förberedelse som inför ett marathon har du ju kapaciteten att komma in ordentligt under 3.15 tycker jag det låter som. Dock vet jag att du skrivit att du kännt att du underpresterat på lopp; men kapaciteten finns ju!

    (Har annars tidigare läst på någon jogg-tråd om din järnbrist; tack för att du delar med dig!)

    SvaraRadera
  2. Ett suveränt pass. Förstår inte varför du inte är grymt helnöjd. Man måste ju bli trött då och då under ett så långt pass och det är som sagt 10 veckor kvar. #.15 borde inte bli något problem.

    SvaraRadera
  3. Det är ju ett grymt bra pass du har genomfört! Så långt och i den farten. Du kommer kunna springa sub 3 framöver om du fortsätter så här. Utan problem, och det är jag helt övertygad om. Du ska vara nöjd, helnöjd, med gårdagens pass. Riktigt bra i fas inför loppet är du och tänk att det där var ett träningspass. :)

    Må gott,
    Therese

    SvaraRadera
  4. Men vilket pass Staffan. Jag har ingaen anledning att tro att du inte skulle kunna springa på 3.15. Det ser mycket lovande ut. Det måste kännas så skönt att göra ett så bra pass.

    SvaraRadera
  5. Grymt pass, ett sånt ska jag också göra när jag utvecklat erforderlig kondis och pannben. Är det bara 10 v kvar? kanske dags att skärpa till träningen lite..

    SvaraRadera
  6. Ovanstående har ju redan varit inne på saken; träning och tävling är inte samma sak. Långt ifrån. 3:15 på maran blir såklart inget problem!

    SvaraRadera
  7. Säger samma som alla de andra. Fantastiskt bra gjort! Fortsätter du så här har du ditt mål som i en liten ask! Så som du känner är helt "normalt". Och ja, en mara ÄR långt men du grejar det!

    SvaraRadera
  8. Maraton är långt! Det är därför vi springer det Staffan!

    Som vanligt blir jag rädd när jag läser om dina pass..;-)

    SvaraRadera
  9. Vilket kalaspass! Jag håller med de övriga. 3.15 blir en kaksmula!

    SvaraRadera
  10. Klart det var ett bra pass Staffan! När det är tävling med publik och allt så kommer en mara kännas betydligt kortare än vad den gjorde nu.

    Håller tummarna för att det flyter på nu fram till SM så kommer du fixa sub 3:15.

    SvaraRadera
  11. Tack alla för alla peppande kommentarer och visst tusan har ni rätt, med andra förberedelser än en liten frukost 30min innan, med publik och medtävlande, visst sjutton borde jag kunna ta mig sub 3:15 med ett sådant här pass i CV:t nu.

    Vi får se...jag får väl börja snacka med någon när jag börjar tröttna. Jag kan dock inte lova er att jag inte kommer utbrista "Äh, vad fan" på skeppsbron andra varvet och helt plötsligt bara stanna av trötthet...

    SvaraRadera
  12. Sofie, tack! Hoppas du har rätt! Det gäller "bara" att få till det nu på rätt dag och tänka att även om man har dippar under loppet så kommer man ur dem, det är lätt att glömma när man är trött

    Lars, tack! Jag känner mig rätt nöjd nu i efterhand. X.15 förresten? garderar du ;)

    Therese, tack för pepp, hoppas du har rätt, dig lär jag ju inte se röken av på maran... ;)

    Anna, tack! Ja, det känns riktigt bra nu faktiskt, mer och mer nöjd!

    Yours truly...ha ha, rätt kondis och pannben, från någon som är mycket snabbare än jag :)

    Bureborn, det är bara det att jag oftast presterar SÄMRE just på tävling...

    Ingmarie, tack! Det gäller som sagt att inse att tröttheten kommer men att jag också kan komma ur den och känna mig stark igen i samma lopp, DET ska jag fokusera på!

    Tobias, :-) Det gäller ju att få till det på dagen D också!

    Oliver Sture, hoppas du har rätt, men någon kaksmula blir det inte...

    Daniel, tack! Jag hakar väl på dig :) Faktum är att öppningen på långpassen (första km) undantagen är precis i den fart jag vill starta maran, aningen långsammare än förra året, så hoppas jag det ska gå bra!!

    SvaraRadera
  13. Jag är mycket imponerad, särskilt med tanke på vilken tid på dygnet du sprang. Min kropp fungerar inte alls vid så okristliga tider.

    SvaraRadera
  14. Roadrunner, det är min egen lösning på att få till långpass på helgerna! Är egentligen inte så förtjust att springa så tidigt heller men det går bättre nu än i januari i beckmörker och 10 minusgrader...

    SvaraRadera
  15. Gratulerar till ett kanonpass!

    SvaraRadera
  16. Tack Löpardagboken!! Känns riktigt bra nu efteråt! Nu närmast fokuserar jag på 10km på måndag! Håll tummarna!

    SvaraRadera