tisdag 2 mars 2010

Recension Adidas Supernova Climalite 365 tights

Den här vargavintern har gjort att jag investerat i ett par riktiga vintertights. Efter lite sondering och tips från Tobias föll valet på ett par Adidas Supernova Climalite 365.

Dessa har varit en trogen följeslagare på passen i vinter så därför kommer här, lagom till vintersport-rean, en recension för er som ännu inte insett fördelen med vintertights eller till er som inte ens vågar sätta på er ett sådant här plagg. Det blev ju en hel del debatt kring grabbar i trikåer på Petras blogg för ett tag sedan :-) Jag tillhör absolut tights-förespråkarna, skulle inte falla mig in att gå tillbaka till löpning i kalla, prassliga vindbyxor eller något ännu värre - "joggingbyxor", vad det nu är...

Tightsen är välsydda och passformen utmärkt. De är ganska långa i modellen så det finns lite extra tyg nertill att dra ner ända mot skon. Det finns gott om reflekterande detaljer som gör att man syns och dragkedjorna nertill och vid bakfickan är kraftiga och rejäla. Fickan bak rymmer med lätthet en mobil, MP3-spelare, nycklar, en energy bar eller vad man nu vill ha med sig.

Den mjuka fordringen ("brushed") släpper inte igenom någon vind och med ett underställ under har det inte varit några som helst problem att springa i temperaturer ner till -20 grader i vinter.

Den enda nackdelen med tightsen är egentligen två. Dels är snörena i midjan lite väl tunna så knuten måste dras åt hårt för att sitta fast ordentligt, dels är midjan på tightsen ganska lågt skuren och om man inte knyter tillräckligt hårt så kan de glida ner lite efter en stunds löpning och man kan då få en s k mellanskarv, ett uttryck lånat från Sofie. Slutbetyget blir ändå riktigt bra, ett par funktionella, praktiska, välsydda och snygga löpartights.

Disclaimer: Jag har inte några som helst förbindelser med Adidas, tightsen är köpta för egna surt förvärvade slantar och jag publicerar den här recensionen helt på eget bevåg.

4 kommentarer:

  1. Tur att Adidas tightsen föll dig i smaken. Annars hade jag ju fått bära hundhuvudet och skämmas... ;-)

    SvaraRadera
  2. Adidas gör jäkligt bra tights, har jag noterat. Klart du ska köra med tights :)

    SvaraRadera
  3. Självklart med tights! Jag hade vissa problem att övertyga en viss person här hemma om tightsen, och gjorde draget att jag gick och köpte ett par tights åt honom, och nu funkar inget annat än tights :) . Och denna vinter har man verkligen haft användning för vintertights trots att de ju är rätt dyra; kul att du gillade dina!

    Mellanskarv... är inte det ett ord? Kanske det är bara vi finnar som har det problemet?

    SvaraRadera
  4. Tobias, hade jag inte gillar dem hade jag väl antingen inte recenserat dem alternativt skällt ut dig på bloggen :)

    Petra, absolut. Ja, Adidas gör bra grejer överlag tycker jag, både kläder (ofta ganska dyra dock) och löparskor.

    Sofie, vet inte, har inte sett mellanskarv i SAOL, utan första gången jag såg uttrycket var hos dig.

    SvaraRadera