söndag 13 mars 2011

Friskförklarar mig själv efter en intensiv helg

En fullmatad helg är snart till ända. Helgen inleddes med löpning på fredagskvällen, en ovanlig tid att springa på för 4:30-Staffan. Jag hade ju friskförklarat mig från förkylningen redan på torsdagkvällen men regn och blåst gjorde att jag sköt upp springandet till fredag så när resten av familjen bänkade sig framför Let's Dance - ett program jag har oerhört svårt för och jag brukar sitta i samma soffa som resten av familjen men blogga istället - så snörde jag på mig dojjorna och sprang en 6km mycket lugn känna-efter runda, tyvärr på väldigt isigt underlag.

På lördagen var vi på Ikea och köpte minst en miljard saker till sonens nya rum och för femtioelfte gången var jag beredd att köra hem prylarna på takräcket men insåg att vår bil alltid rymmer mer än jag tror, framförallt när tre av barnen stannar hemma...

Trevlig Laståsna
Det skulle bli löpning idag igen men inte visste jag att tillvaron skulle göra sitt allra bästa för att hindra mig från att springa. Dagen började med yngsta sonens innebandy-träning. Min plan var då att hinna montera åtminstone en av de miljarder prylarna men en totalstopp i avloppet i köket gjorde att jag tillbringade en timma där lätt svärande istället. Nästa programpunkt var äldsta sonens innebandyturnering, tre matcher och tre vinster senare skulle jag hem och laga middag medan hustrun var på aerobic, insåg att jag bara skulle hinna hem och vända så jag väntade på hustrun istället, hem och fixa middag modell tristare. Klockan närmade sig nu 20.00 och barnen laddade för Solsidan, ute var det mörkt och kallt och motivationen inte längre på topp.

Utan att tänka för mycket hoppade jag i kläderna, lade ut Garmin på räcket utanför dörren medans jag knöt skorna, när jag kom ut möttes jag av "Låg Batterispänning - ENTER"- Vad f**, springa utan klocka hade jag inte lust med ikväll eftersom jag ville kolla pulsen nu efter förkylningen. In och nödladda klockan i tio minuter och sedan kom jag till slut iväg på 8km lugn distans. Klart bättre väglag (=mera barmark) ikväll än i fredags och på de sista tre kilometrarna lade jag in fem stegringslopp för att få känna på lite lätt fart igen och känslan var bra och klockan talade om för mig när jag kom hem att jag kom upp (ner?) i 3:20-tempo

Liksom för att försöka tala om för mig att jag ändå inte vunnit så blev jag ganska (sorry) nödig de sista kilometrarna varför sista stegringsloppet mera tog karaktären av snabb spurt hemåt. Låt oss nöja oss med att konstatera att det var skönt att löpningen blev av till sist och att det var skönare än vanligt att vara hemma igen!

12 kommentarer:

  1. Haha! Jag råkade ut för samma sak när jag skulle ut ikväll - 0% kvar av batteriet! Jag kunde inte förmå mig att ta av pulsbandet och springa utan klocka, så det blev en senareläggning av rundan istället.

    SvaraRadera
  2. Oj vilken dag påminner om en trebarnsfar nära dig i en annan del av Södermanland. vi borde titulera oss livspussel mästare. Härligt att du kom ut till slut och du vet ny vecka nya tag =)

    Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera
  3. Det är det där som kallas för livspusslet va? ;) bra jobbat att iaf komma ut!

    SvaraRadera
  4. Det är ju helt fantastiskt att du hinner med Staffan! Bra gjort och gott att du hann hem ;)

    SvaraRadera
  5. Morgan, att springa utan klocka tar emot lite ohälsosamt mycket!!!

    Jepser, tänkte på dig igår när min äldsta son spelade en tät och spännande innebandymatch mot Malmköping, Ja, livspusselmästare, det är vi det!!

    Madeleine, absolut, blandat med lite inre dialog med den egna motivationen!

    John, jodå, även om passet inte var mycket att skryta med men ibland räcker det med att bara komma ut!

    SvaraRadera
  6. Bra pass Staffan!

    Ang bilen så rymmer vår bil (Ford Mondeo) också mer än vad man kan tro. En gång hade jag köpt nya utemöbler i hårdträ (bord, 180 cm med utdragsskiva till 220 cm + 4 stolar) + en gräsklippare. Allt förpackat i stora otympliga kartonger och jag trodde inte att jag skulle få in allt men det gick bra... Kunde till och med stänga bagageluckan :-).

    SvaraRadera
  7. Milde himmel vilket tempo! Jag hade kolavippat efter max en dag.Vad är väl ett tröskelpass mot det du gör under bara en ynka dag! Skönt att du är frisk igen! :-)

    SvaraRadera
  8. Så skönt att förkylningen gett med sig och du är på språng igen! Springer på mina tider oxå ser jag, ja inte tempot alltså utan klockslag. :-D

    SvaraRadera
  9. Lennart, Mondeon är en riktig laståsna, vi hade en sådan innan, dessutom riktigt trevlig att köra. Jag har också kört hem trädgårdsmöbler med den men då fick familjen ta bussen :-)

    Ingmarie, nåja, du är rätt så duktig minst sagt på att ha många järn i elden du också!

    Bureborn, japp! Dags att komma igång lite smått igen, det här duger inte :)

    SvaraRadera
  10. Helt rätt! Jag tror att det är därför Let's dance finns... För att man kan sticka ut och springa utan att ha dåligt samvete och ingen har märkt att man lämnat rummet :)

    Skönt att förkylning gått vidare till någon annan nu...

    SvaraRadera
  11. Hej Staffan,
    Jag har funderingar kring tröskelpass. Ska jag använda mig av tiden för milen eller halvmaran när jag gör mitt upplägg?

    Har en ganska låg maxpuls. Skulle uppskatta den till 185 utan att ha gjort något riktigt test.

    Kan du enkelt förklara tröskelpass?

    SvaraRadera
  12. Janne, så är det nog med Let's Dance, tur att det finns några sådana program...

    Mikael, det finns lite olika definitioner för tröskelpass, en del säger att det är den farten du kan springa i en timma, men för mig har det funkat att gå mera på puls och när jag springer på 90% av min maxpuls har jag en känsla av att det hårt men inte för hårt utan hårt och kontrollerat och då tror jag att jag ligger ganska rätt. Både löphastighet och puls varierar ju med dagsform, sömn, näringsintag, vätska och många variabler men för mig så varierar puls mindre än fart på daglig basis så därför tycker jag att puls är ett bättre styrmedel för att hitta tröskelnivån.

    Mitt råd är att alltså att prova springa med en puls på 166 eller kanske 170 om du inte vet att din maxpuls är exakt 185 och se hur det känns. Det kan vara lite marigt att hitta rätt, det är lätt gjort att det går lite för snabbt.

    Prova också att springa intervaller lite långsammare än du vanligen springer dem, jag brukar kalla det "flytintervaller" betydligt snabbare än distans men ändå med betydande kapacitet kvar att höja farten, det brukar också göra att jag hamnar på rätt nivå.

    Hoppas jag kunnat förklara lite åtminstone hur jag gör!

    SvaraRadera