tisdag 29 december 2009

Årsmål uppnått tack vare dagens progressiva fartlek

Åtta kilometer idag=uppnått årsmål 1750 km - Hurra!!! Nu blir det en ren bonusdistansmil på nyårsafton.

Rejält kallt ikväll, -11 grader vid start, -13,5 vid hemkomst och riktigt halt där det inte var sandat, tappade fästet rejält en gång utan att jag intog horisontalläge. Trots det var det härligt att springa ikväll! En planerad lugn distansrunda blev ett progressivt fartlekspass istället. Så här blev det:

Sträcka: 8 km, tid: 35:57
Toppfart/Snittfart: 3:12/4:29 min/km
Km-tider: 5:02, 4:43, 4:42, 4:30, 4:22, 4:22, 4:13, 3:55

Det var endast de två sista km jag höll hög, jämn fart, annars varvade jag snabb löpning med lite långsammare beroende på fäste och lust att springa fort. Bra känsla och OK andning i kylan men jag var rejält trött efter sista km.

8 kommentarer:

  1. Men fasien vad kul att du uppnått årsmålet och med så fina kilometertider också. Vi har inte så kallt här än men det är på g. Jag springer ogärna ute om det är mer än -10, tycker halsen får ta för mycket stryk.

    SvaraRadera
  2. Imponerande att kunna lägga upp ett årsmål (och sedan även nå målet). Grattis!

    SvaraRadera
  3. Under 4 minuter på sista kilometern i det här vädret inger respekt. Du blir farlig 2010 Staffan!

    Grattis till 1750, det får väl bli ditt nya mål på 5 km till nästa år då ;-)

    SvaraRadera
  4. Härligt jobbat och jag håller med Tobias, under 4 minuter (som iofs ligger ljusår bort för en annan) i detta väglag är grymt imponerande!

    SvaraRadera
  5. Ställer mig i raden av imponerade gratulanter! Under 4 min/km med kvällens förutsättningar är grymt bra. Och grattis till uppnått årsmål!

    SvaraRadera
  6. Härligt Staffan!! Imponerad av sista kilometern i den kylan :o

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Edit, stavfel

    Men vad snälla ni är!! Det är ju inte som att jag slagit världsrekord precis

    Anna, tack! Vi har minus 14 idag och jag har väl inte definierat någon nedre gräns men nedåt minus 20 känns det tveksamt att springa p g a kylan i ansiktet

    Oliver Sture, tack! Vid början av året hade jag någon vag tanke på att springa 1500km, det reviderades sedan till 1570 (Sveriges längd och sedan till 1750 så det var inte satt i januari 2009)

    Tobias, tack! Jag hoppas såklart du har rätt. Tror inte jag ska öka volymen till nästa år utan försöka få in mera fart istället (utan att skada mig). 17.50 på 5km, alltså 3:30 fart. Ha ha säger jag! Sub19 verkar däremot realistiskt...

    Petra, Hempa och Daniel, tackar!! Det var fint sandat sista 2 km så inga problem alls med greppet och andningsmässigt var det faktiskt helt OK i kylan!

    SvaraRadera