torsdag 17 december 2009

Hä springs int myck int...

Inte mycket löpning att rapportera om just nu. Vädret med vind på 18 sekundmeter, ymnigt snöfall i sidled och oplogade vägar med isbark under har inte direkt hjälpt till. Idag ställde Storstockholms lokaltrafik in all busstrafik bara sådär och min sätt att ta sig till jobbet och även hem från dito förvann därmed. Tack vare en vänlig arbetskamrat som åkte en rejäl extrasväng med bilen kunde jag ändå hämta på dagis.

Veckan har hittills bara innehållit 8km löpband på tisdagen, varav 4km progressivt från 5:32 min/km till 3:50 min/km. Som vanligt när det gäller mig och löpband stelt och onaturligt, extra jobbigt (snittpuls 184 trots att snittfarten över passet bara var 4:56, fullkomligt obegripligt) och alldeles fantastiskt tråkigt. Jag passade i alla fall på att inviga mina nya Brooks och känslan var fin och lätt men jag väntar med recension tills jag får möjlighet att springa ute med dem.

Familjens katt har också varit borta i 1,5 dygn i midvinterstormen och det har oroat oss och gjort att fokus hamnat på annat än egen träning. Hon brukar inte vara ute långa stunder i dåligt väder. Vi har varit ute och letat i kylan och den iskalla vinden och tänkt att hon antingen har blivit instängd eller påkörd. Ikväll efter 40 timmar kom hon in och undrade: "Vad är det för uppståndelse? Ro hit lite käk" på typiskt kattvis.

Eventuellt kanske det kan bli lite löpning imorgon och så hoppas jag på en härlig vintrig runda på söndag när blåsten försvinner. Hur går det för er att träna i vårt nyarktiska klimat? Global warming...tjena.

6 kommentarer:

  1. Dubbade dojjor, reflexväst och lugn fart har jag sett funkar (Löpfri dag för mig i dag nämligen...) Säkert mycket roligare än löpband i alla fall. ;-)Musik när man springer på det där bandet brukar dock hjälpa. Och vilken tur att kissekatten hittade hem!

    SvaraRadera
  2. Det är fantastiskt vad lamslaget Stockholm blir av lite snö.

    Nä, löpning är en inomhussport... ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag pälsade på mig i mina nya vinterplagg från Newline och gav mig ut i snöstormen med pannlampa och reflexväst. Och mina Asics Arctic Trainer. Härligt (efteråt i duschen) ;-)

    SvaraRadera
  4. Snön stoppade även mig idag. Körde på löpband istället. Och det är verkligen enormt tråkigt, varenda minut känns som en evighet. Tror jag kollade på displayen var 30:e sekund och undrade varför tiden stod still.
    Hopppas att vädret lägger sig så det går att löpträna i helgen. Körde i somras ett långpass på löpband, ca 20 km. Jag gör inte om det frivilligt.

    SvaraRadera
  5. Det blev löpband för mig idag, men annars har det blivit utomhuspass tisd-onsd.

    Skönt att katten kom hem!! =)

    SvaraRadera
  6. Ingmarie, låter som ett bra recept. Lugn fart ska jag prova idag på lunchrundan, extra lager underställ blir det också!

    Rosenblom, håller med dig om trafikläget, det känns som om vi blir sämre och sämre på vinterväder för varje år

    Petra, bra gjort! Det är nu vi prövas som löpare

    Hempa, jag instämmer, kanske lite musik som Ingmarie tipsar om kan göra det mer uthärdligt.

    Daniel, löpning tre dagar i dag alltså i det här vädret, jag är imponerad, men så så vet jag ju att du är lite smågalen :-), tänker på din core-övning såklart!

    Katten var inte ett dugg intresserad av att gå ut i morse!

    SvaraRadera