söndag 6 december 2009

Dagens pass: känna efter-löpning

Blir man verkligen smartare av löpning? Jag tvivlar! Jag fick ju en tydlig känning av löparknä i vänster knä under torsdagens intervallpass. Naturligtvis skulle jag avbrutit direkt men inte gjorde jag det. Under fredagen var det inte alls bra så jag tog i alla fall det smarta beslutet att ställa in den planerade lunchrundan och körde istället extra stretch och lite benstyrka. Lördag ägnades också stretch, vila samt en bedrövlig ishockeymatch som Södertälje Sportklubb förlorade hemma mot Brynäs IF med 1-2 - rena sömnpillret.

Idag blev det i alla fall lite känna efter-löpning, 10,3km @5:17 min/km med lite fartlek på slutet eftersom det faktiskt kändes helt OK. I början stramade knät och jag stannade och stretchade några gånger. Funderade på att avbryta men körde ändå på försiktigt. Löparknä är lurigt för det kan kännas helt OK under passet för att sedan bli värre och göra grymt ont efteråt.

De sista två km gick på 4:38 och 4:44 och det kändes fortfarande bra. Det är då osmartheten kommer i form av följande tanke: "om jag springer 12 km idag så får jag i alla fall ihop 30km den här veckan". Jag menar, hur stor roll spelar det om jag springer 28,3 eller 30,0 km en vecka???

Sonen skulle hämtas på sin innebandyträning och jag ville hinna stretcha rejält också så jag lyckades besegra de osmarta tankarna och inte förlänga rundan ytterligare.

Ikväll efter rundan känns knäet (knät?) faktiskt bra. Hoppas nu inte att det blossar upp igen!

11 kommentarer:

  1. Hoppas verkligen att det bara var en känning. Jag håller tummarna.

    Ja hur ligger det till med den där stavningen egentligen? Jag inledde med knäet för att mer och mer ha gått över till knät :-)

    SvaraRadera
  2. Låter ju bra trots allt, jag håller tummarna för ditt knä!!

    SvaraRadera
  3. Jag skrev knäet under några veckor, men fick sedan en tillrättavisning av en professor i svenska. Det ska vara knät.

    Har ju haft problem med mitt högerknä sedan Lidingö och var kanske lite dumdristig som körde två halvhårda pass under den gångna veckan. Man blir kanske inte smartare av konditionsträning.

    SvaraRadera
  4. Brukar drabbas av samma tanke som du beskriver när det gäller att springa några ytterligare km för att nå nytt tiotal i summeringen. Märklig drivkraft man har eller så är vi tvättäkta siffernördar.. :-)

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Klockrent! Men jag tror vi är extra kloka och smarta när det gäller ANDRA ch ANNAT än vår egen träning. :-)Och precis så som hempa10 skriver så kan man slita sig blå för att det ska bli en JÄMN siffra! (För vem kan liksom stanna när klockan visar en Ojämn siffra??)Hoppas det fortsätter kännas bra i knät! :-)

    SvaraRadera
  6. Hoppas ditt knä blir bättre snart! Och tack för en mycket inspirerande blogg som jag bokmärker pronto!

    SvaraRadera
  7. Joel och Daniel - tack för tummarna. Det verkar peppar peppar rätt så bra idag på morgonen trots löpningen igår kväll.

    Lars, tackar! Knät alltså. Tänk att det ska krävas professors-kompetens för att reda ut det!

    Hempa, visst är vi lite av siffernördar, det är väl bara löpare som tänker "4:15 fart" när någon sprungit en halvmara på 90 minuter...

    Ingmarie, är det så det är...ha ha! Ja dessa jämna siffror som är så eftersträvansvärda! Sista helgen i november så jag noga till att träningsdagboken för månaden skulle landa på en jämn och fin siffra, vi är väl inte riktigt kloka...ha ha. Tack för omtanken om knät (obs stavningen), känns faktiskt bra idag!

    Petra, tack! Välkommen till min blogg och tack så mycket igen för de berömmande orden och lycka till med din fortsatta mara-satsning!

    SvaraRadera
  8. Knät eller knäet. Inte för att det spelar någon roll, men vår svenska akademi tycks godta vilket som:
    http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

    Hoppas känningen försvinner. Själv sprang jag Stockholm marathon 2009 med inflammerat knä och fick i princip ta springvila i fyra månader efteråt. Osmart? Ja! Ibland springer man inte med huvudet.

    SvaraRadera
  9. Håller tumme att knät håller sig på mattan.

    SvaraRadera
  10. Tack Ellinor, det känns mycket bättre idag efter gårdagens 10km än det gjorde i fredags efter torsdagen när det började så jag är hoppfull att det bara var en känning och att det inte blir bestående.

    SvaraRadera
  11. Oliver Sture, Jag kommer köra med "knät" framöver, hoppas jag slipper skriva detta ord så mycket...

    Ajdå. Ja, jag hoppas verkligen detta är övergående nu så jag kan börja min marauppladdning inför Stockholm 2010 nu i december.

    SvaraRadera