fredag 11 december 2009

Löparknä, Friskis & Svettis-träning och dagens slitsamma lunchlöpning

Det har varit lugnt på bloggfronten ett par dagar. På födelsedagen (tack igen för alla gratulationer) gav jag mig själv en känna-på-runda på 6 km i present och knät är tyvärr inte riktigt bra, men inte sämre heller. Jag försöker stretcha ITB men det känns som om jag inte riktigt kommer åt den trots alla övningar jag kan efter att ha haft löparknä för flera år sedan och blivit av med det med just dessa övningar.

I onsdags körde jag och hustrun 45 min Friskis&Svettis DVD "Kondition" inkl styrka och det är ju också bra träning, intressant att notera att pulsen låg väsentligt lägre (snitt 107) jämfört med löpning.

Idag blev det i alla fall ett lunchpass. Planen idag var lite snabbare löpning - 4:30-fart i snitt - men det blev något snabbare. Usch vad det var slitsamt idag, jag fick kämpa nästan hela tiden med stolpiga ben och jobbig andning, framförallt första halvan. Det syns också på den höga pulsen. Efter 4-5km infann sig lite bättre flyt trots högre fart. Det var skönt att få lämna de leriga skogsvägarna och komma ut på asfalten. Jag märkte tydligt idag att jag blir lite stelare i axlarna med ytligare andning vid högre ansträngning när farten ligger neråt 4 min/km och jag måste öva på att slappna av, andas djupare och ha samma fina fall framåt och fotisättning som jag tycker jag har när det går i 4:30-4:40-fart.

Tid: 44:05. Sträcka 10,0 km
Fart snitt/max: 4:24/3:45 min/km
Km: 4:55, 4:48, 4:31, 4:23, 4:14, 4:09, 4:14, 4:15, 4:21, 4:11
Snittpuls/maxpuls: 184/194

7 kommentarer:

  1. Tycker också att jag ofta hamnar i en grymt ytlig andning när farten ökas lite. Vet inte riktigt vad man ska göra för få bukt med det...Tips mottages tacksamt!!

    SvaraRadera
  2. Spända axlar känner jag så väl igen och det är så svårt att släppa dem lösa. Undrar om inte andningen hänger ihop med de spända axlarna.

    SvaraRadera
  3. Har du testat köra med en foamroller på ITB:n ?? Jag tycker den är toppen och kör med den nästan varje dag.

    SvaraRadera
  4. Hur lyckas du öka farten så snyggt vid varje km?
    Du är ju ett par min snabbare än mig på milen, undrar vilken fart du har på intervaller på 400 eller 1000m? Och kör du då tröskelfart eller V02?
    Många frågor blir det :-)

    SvaraRadera
  5. Linghemslöparen, något jag experimenterar med är att andas i fyrtakt, inandning på fyra steg, utandning på fyra, steg. Känns inte helt naturligt än, men det känns åtminstone som om jag syresätter mig bra.

    Ellinore, du har säkert en poäng där.

    Daniel, nej faktiskt inte. Så här några dagar senare så känns det ändå helt OK.

    hempa: Jag vet faktiskt inte riktigt, försöker väl pressa mig lite till...Jag har några inlägg på bloggen från några intervallpass. Klicka på Jogg.se-ikonen så hamnar du i min träningsdagbok och kan se pass för varje månad i tabellen. Men jag brukar väl ligga runt 3:30-3:40 på 400m och mellan 3:50 och 4:05 på 1000m ungefär.

    Jag har faktiskt ganska dimmiga begrepp om detta med tröskel, men jag brukar köra mina intervallpass lite för hårt tror jag så jag ligger nog närmare max än tröskelfart. Jag övar på att köra intervaller i lite lugnare fart.

    SvaraRadera
  6. Tack för ditt svar. Kollade din sida på jogg.se men hittade inga intervaller. Är 3:50-4.05 tröskel eller VO2-max?

    Ju mer jag läser om träningsteorier ju mer förvirrad blir jag...

    SvaraRadera
  7. Hempa, jag tränar ju inte intervaller så ofta, ofta blir det fartinslag i form av progressiva kilometrar eller fartlek i distanspassen istället, men t ex 3/12, 31/10, 23/10, 21/8, 31/8, 6/8 har du några pass i träningsdagboken.

    Jag håller med dig om att det inte är lätt, men jag gissar att min tröskel ligger någonstans runt 4:10 men min VO2max har jag ingen koll på, jag har ju sprungit 1000m på 3:19 men då orkar jag ju bara en...

    SvaraRadera