torsdag 3 december 2009

Dagens lunchpass - roligt till tusen

Dagens lunchpass summeras ovan. 7x1000m inkl 2km uppjogg och 1 km nerjogg. Planen var snabb fart med kontroll men absolut inte max och jag tycker jag lyckades bra med det.

Vilan idag blev gångvila tills pulsen gick under 150, tog väl drygt en minut. När jag intervalltränar brukar jag ställa in klockan på autolap på den sträckan jag vill springa och sedan pausa klockan när den piper men på det sättet kan jag inte sätta vilan till en specifik tid eftersom klockan är just pausad under vilan. Hur gör ni med era Garmin eller Polar när ni kör intervaller? Jag vill ju inte ha in vilan i löptiden på nästa intervall?

Hur som helst ett bra pass idag. Bra löpteknik och kadens på 91-92. Totala löptiden blev 42:29 och snittpulsen omkring 178 (uppskattning eftersom det var dålig kontakt i början, snittpulsen på intervallerna låg på 174-183) Näst sista innehåller vanliga backen på 400m så där tog jag det medvetet lite lugnare. Även om det kändes bra var jag riktigt trött efter den sjunde tusingen. Dessvärre fick jag lite känningar av löparknä i vänster knä under passet, det var riktigt länge sedan, men efter lite stretchning av ITB-bandet verkar det nu bättre. Kanske ska prova någon av Petras övningar, om jag bara fattar hur man gör?

5 kommentarer:

  1. Har också klurat på hur jag ska använda min garmin under intervallpassen. Senast pausade jag efter 1000 m, joggvilar sedan 200 m innan nästa varv. Går det inte att skapa ett program med förinställd distans och vilopaus?

    Tror Lap är att föredra om man kör utan program, då får man totala distansen och etapper för både intervall o vila.
    Kommer du på en smart lösning är jag idel öra!

    SvaraRadera
  2. Jo, det går att programmera klockan, under Träning->Intervall kan man välja lite olika saker. Funkar bra tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Ser bra ut, att ligga i med intervalerna så här års ger bra skörd i sthlm marathon.

    SvaraRadera
  4. Stort tack för tipsen om framfotslöpning. Testade idag och fick definitivt mersmak.

    SvaraRadera
  5. Hempa och Medeldist - Jag kör med Polar och det går att programmera pass på den också, men jag brukar köra autolap på valfri intervall-längd och sedan pausa för vilan och så låter jag pulsen bestämma hur lång vilan blir.

    Löpardagbok - Ja, jag hoppas det!

    Lars, väl bekomme! Kul att kunna komma med tips! Kolla på jogg.se, i diskussionsforumet där finns en tråd som heter "Tålöpning, den innehåller en del bra tips!

    SvaraRadera