söndag 17 juni 2012

Första fartpasset sedan maran - efter regn kommer solsken (och lite regn igen)

Jag kom ut på mitt fartpass när förmiddagens Oktoberväder övergått i solsken! Fast passet bjöd ändå på omväxlande väderlek - efter uppjoggen kom en rejäl skur på första kortintervallserien och passet avslutades i solsken med vattenånga som steg från den våta asfalten.

Det var lite spännande att igen springa ett fartpass, det första efter Stockholm marathon. Nu har jag tagit det väldigt lugnt i veckan och det senaste passet var en kort och lugn lunchjogg i torsdags så det var inga problem och benen kändes pigga och löpsugna. Jag tänkte inte trycka på speciellt hårt utan vill mest bara smaka på lite snabbare löpning igen men de första tusingarna gick ganska lätt och passet blev rätt hårt och med hög kvalité ändå.


Upplägget liknade det jag körde med Malin Ewerlöf, att de avslutande tusingarna skulle kännas ganska lätta efter den snabbare löpningen på de kortare intervallerna. Nu blev det inte riktigt så då jag var riktigt trött och benen syratunga på de två sista tusingarna fast å andra sidan blev farten överraskande hög också. Överlag fick jag den progression och de besked jag ville ha, att återhämtningen efter maran är över och att formen verkar riktigt bra. Nu blir det nog två dagars vila eller möjligen bara en kortkort jogg på tisdag för på onsdag ska det förhoppningsvis springas snabbt igen!

8 kommentarer:

  1. Funderar på en copy-paste av det passet i veckan, det verkade roligt :)

    SvaraRadera
  2. Absolut Sara, låna du!! För info så tog jag 1 min gåvila förutom efter första kortintervallserien då jag körde en serievila på 2 min. Jag gillar de här intervallpassen när man växlar tempo och sträcka!

    SvaraRadera
  3. Aha, här rök det också :-). Är det säkert på att det inte var bränt gummi från dina skosulor... :-).

    SvaraRadera
  4. Intressant pass & spännande upplägg. Hur gör du med vilan & vad baserar du farten på?

    SvaraRadera
  5. Ha ha Lennart, måste kolla om jag har någon sula kvar :)

    Tack Magnus! Vilan var 1 min gåvila (som jag oftast kör med på intervallpass) förutom efter andra kortintervallserien då jag tog en serievila på 2 min. Gick på känsla idag men såg till att höja farten hela tiden på de kortare intervallerna och mycket riktigt så kändes farten på de avslutande tusingarna sedan lätt till en början i alla fall...

    SvaraRadera
  6. Med dom farterna, utan att trycka på, gör du sub 37 och sub 18 enkelt. Eller enkelt ska jag inte skriva utan du har dom tiderna i kroppen. Det gäller bara att få ut det på tävling.

    SvaraRadera
  7. Skönt att du känner dig återhämtad efter en sån total maxning. Har du någon annan form än kanonform?

    SvaraRadera
  8. Det vore ju fantastiskt Mikael om jag gjorde det enkelt men bara att du tror att det är möjligt betyder mycket, det är trots allt 44 sekunder som ska kapas...

    Fast frågan är om det var en maxning Sofie, jag menar visst var jag trött i slutet absolut men det var väldigt kontrrollerat och med lite "vanligare" väder hade jag nog kunnat kapa en del tid ytterligare! Haha, jag märker ingen större skillnad när jag tränar så jag är nog alltid i någon slags Mellanmjölksform ;)

    SvaraRadera