onsdag 9 maj 2012

Inte igår, inte idag och inte imorgon.

Igår skulle jag sprungit ett intervallpass som kallas "Yasso 800" (10x800m med lång vila) på lunchen men Garmin var urladdad och "dog" under uppjoggen till IP :( Då jag var inställd på intervaller ville jag inte bara springa en lugn runda och ett intervallpass bara på känsla, utan någon som helst klockning av tider, då har det väl knappt ens ägt rum? Lommade därför bara tillbaka till kontoret och det blev bara knappt 5km jogg istället för intervaller.

Idag var Garmin laddad men jag desto mer urladdad när jag vaknade alldeles yr och matt. Försökte få ner en tallrik fil till frukost men den kom direkt i retur så att säga så det blir inga lunchintervaller idag heller. Nu några timmar senare är jag dock rätt OK så det är inte magsjuka. Jag tog min järntablett (som jag behöver ta för att hålla mitt Hb-värde och mina järndepåer på bra nivåer) riktig sent igår kväll på fastande mage och jag har märkt någon enstaka gång tidigare att det kan bli något konstigt med järnabsorptionen då och man kan bli illamående efteråt fast då borde jag märkt av det under natten redan. Lite skumt ändå!

Imorgon finns det inte möjlighet att springa på lunchen, det verkar som förgjort att försöka få till det där intervallpasset! På fredag blir det förhoppningsvis träning, antingen intervaller eller transportlöpning hem beroende på hur arbetsdagen ser ut. Tur man är flexibel...

8 kommentarer:

  1. Jag har fått liknande problem efter att ha tagit järntabletter på fastande mage, men som du säger kom symptomen oftast rätt snabbt. Det kanske var för att du somnade innan du märkte av symptomen?

    Får jag fråga hur mycket järn du tar varje dag? Jag behöver börja lägga till järn igen men vet inte hur mycket man behöver ta för att det skall göra skillnad.

    Tack på förhand.
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, det kan ha varit precis som du skriver att jag somnade innan och att järntabletten låg kvar i magsäcken under natten och irriterade istället för att tas upp längre fram i tarmen! En gång provade jag järntabletter i brustablettform och då blev jag akut illamående efter 5-10 minuter bara!

      Jag tar 100mg Erco-Fer eftersom jag tycker de är snällare än Duroferon som jag använt innan. Jag tar dock inte varje dag utan min nivåer håller sig bra om jag tar varannan eller var tredje dag ungefär. Ibland tar jag längre uppehåll och då händer det att värdena sjunker! Ska du bättra på låga nivåer bör du nog till en början ta varje dag men kanske ska du rådfråga läkare också.

      Radera
    2. (Järntabletterna heter Niferex inte Erco-Fer förresten.)

      Radera
    3. Tack, Niferex är det jag äter och inget annat!!

      Radera
    4. Tack Staffan och Linda! Jag skall se om jag kan få tag på min läkare men eftersom jag bor i London får jag säkert bara det vanliga rådet "just make sure you drink some Guinness"...
      Anna

      Radera
    5. Haha, den har jag aldrig hört! Engelsmännen är ju inte direkt kända för bra kosthållning så en mera varierad kost är nog bra :)

      Radera
  2. Hej Staffan!
    Är det viktigt att köra det här passet nu? Kan du vänta till helgen eller mitten på nästa vecka? Hamnar det för nära inpå maran då?

    Jag såg att Daniel hade kört samma pass och det lät riktigt bra. Jag förstår att du är lite sugen på att köra det :-).

    SvaraRadera
  3. Nej, det är egentligen inte viktigt nu Lennart, det kan t o m passa bättre nästa vecka men jag har varit sugen på att testa så länge nu!

    SvaraRadera