söndag 27 maj 2012

Upplägget sista veckan och med sällskap på maran

Om ett par timmar sticker jag ut på det sista "halvtuffa" specifika passet i marafart, tänkte mig 2 x 4km marafart med en km halvrask vilojogg i 4:30-fart. Förhoppningsvis blir det inte tufft utan med lätt känsla. Det har blivit mycket vila sedan i Milspåret i onsdags, i fredags ett lätt 7km-pass med några stegringar och ett längre backdrag i marafart.

Sista veckan tänker jag mig ungefär så här. All träning är gjord nu och det handlar om att låta kroppen vila men också om att hålla igång benen och hoppas på en lätt känsla under den träning som ändå genomförs.
Måndag: Vila
Tisdag: Mycket lätt löpning, 6-7 km inkl ett par km marafart i slutet och några stegringar följt av nerjogg
Onsdag och Torsdag: Vila och försöka att inte sticka ut på ett pass utan istället förhoppningsvis få så där pigga ben som jag hade efter två dagars vila innan Milspåret.
Fredag: Väldigt lätt löpning, ca 20 min för att se att känslan finns där, 2-3 korta stegringslopp i slutet.
Lördag: Stockholm marathon!

Vad tror ni om det?

När det gäller kosten så tänker jag inte förändra något dramatiskt. Inför mina tidigare tre maror har jag kanske ätit väl mycket innan. Jag tänker äta som vanligt men kanske något större portioner, se till att dricka lite extra mot slutet av veckan (utan att överdriva och få springa på toa femton gånger per dag),  tänka på att också äta mellan måltiderna och sista dagarna kommer jag nog också ladda med en del extra sötsaker för att verkligen fylla på förråden. Till sist gäller att försöka sova lite extra. Maradagen blir det vanlig frukost, kaffe, resorb, lite salt om det skulle vara vamt och sedan ett lättare mellanmål i form av kanske en banan och lite nötter ett par timmar innan start!

På lördag har jag sällskap av Tobias längs banan. Det är lustigt med träningsforum, jag tycker jag känner Tobias rätt väl, ändå har vi aldrig träffats. Han läser bloggen och vi följs åt på Jogg.se. Han är småbarnsförälder precis som jag och kör tre pass i veckan med mycket löpning i tänkt tävlingsfart eller snabbare och har en hel del grymma pass i bagaget! Han sprang Premiärmilen på låga 38 och Kungsholmen Runt på 1:22 så det är en mycket kompetent löpare och jag tror att vi kan göra ett bra lopp ihop och peppa varandra när benen börjar stumna och den fysiska och mentala tröttheten sätter in i slutet.


Det går ju inte på förhand att säga hur maran kommer att gestalta sig, 2008-2009 hade jag väldigt djupa svackor, för djupa att hantera och det blev många gångpauser från 30km och in. Senast, 2010, sprang jag hela vägen med en snabbare andra halva och säkert hade jag svackor även då men de blev aldrig fångade på bild och jag minns det inte på samma sätt vilket måste betyda att de var mindre och att jag var bättre förberedd på att hantera dem och bättre tränad.

Huruvida jag är bättre förberedd på att hantera dem i år visar sig. En snabbare och bättre tränad löpare än 2010 är jag definitivt!

9 kommentarer:

  1. Låter som ett väl genomtänkt upplägg. Lycka till, kanske ses vi.

    SvaraRadera
  2. Spännande är bara förnamnet!Men att det kommer att gå bra, det är jag övertygad om!

    SvaraRadera
  3. Jag kommer och hejar! Ska försöka stå i någon svacka :-)

    SvaraRadera
  4. Tack Fredrik, ja hoppas vi ses!

    Visst är det Ingmarie, lite FÖR spännande nästan :)

    Härligt Anneli, det låter bra :) Strandvägen andra varvet brukar jag uppleva som tungt, ett litet tips bara ;) Jag borde vara lätt att få syn på, grönt linne, gröna skor, nr 3000 på bröstet, förhoppningsvis alldeles i närheten av 3:00-farthållaren!

    SvaraRadera
  5. Låter genomtänkt. Hoppas det fungerar som tänkt.
    Om loppet flyter på bra och du har pigga ben ska det bli grymt intressant att se vad du kan göra nu när du känner dig riktigt bra genomtränad.

    Jag har ingen egentlig tanke och/eller planering för min löpning. Jag kör ofta bara på. Det jag försöker tänka på är att få in ett intervallpass, långpass, och ett lite snabbare distanspass.
    På intervallpassen har jag planerat tempo men aldrig på långpass eller distanspass. Att träna tuffare x antal veckor för att sedan vila är inget jag heller tänker på.
    Säkert uselt ... men mitt "upplägg" har funkat hyfsat hittills. Kanske jag blir snabbare med bättre planering och tanke bakom mina pass??

    SvaraRadera
  6. Har jag en bra dag kommer tiden bli bra Mikael eftersom jag just nu har så bra uthållighet!! jag planerar ju inte så detaljerat heller utan kör ungefär som du, pulsering gör jag inte heller utan veckorna ser ganska lika ut! Uselt eller inte...du gör ju otroligt fina resultat i vilket fall! För oss motionärer mitt i livet så ska man nog inte ibland tänka för mycket utan köra på, variera sig och låta hjärtat jobba rätt hårt på regelbunden basis!

    SvaraRadera
  7. Kunde inte uttryckt mig bättre :)

    SvaraRadera
  8. Tack Staffan för vänliga ord om min träning och kapacitet - det blir till att leva upp till det på lördag :-) Det ska bli otroligt skoj och jag längtar så! Jag tror att vi båda har (utifrån våra förutsättningar med jobb och barn...) gjort så "optimala" förberedelser som det går. Som du skrev så känns det som om vi känner varandra trots att vi aldrig träffats. Ska bli skoj att äntligen få springa ett lopp ihop och dra ihop mot sub3! Sen kan alltid saker inträffa men vi har gjort vad vi kan - nu återstår det att ha skoj! Kan bara instämma i dina och Mikaels resonerande ovan. Klokt!

    Har för övrigt idag varit i djupaste skogarna i Småland och köpt bil - sånt är också skoj :-)

    SvaraRadera
  9. Det ska bli oerhört kul att springa ihop på lördag Tobias, jag hör av mig när jag är på IP så får jag höra med om det där bilköpet :) temperaturmässigt ser det lovande ut, hoppas nu vi slipper regn också! Ses på lördag!!

    SvaraRadera