torsdag 17 maj 2012

Kravlöst


Jag har tränat ganska tufft nu ett tag, snabba och ganska långa pass och de tre senaste passen jag genomfört har alla varit kvalitetspass där jag sprungit totalt 35 km i farter mellan marafart (4:15 min/km) till en bit under 3 min/km på korta intervaller och kroppen känns lite öm och sliten t ex på insida av höger knä, inte när jag springer men mellan passen.

Inatt hade yngsta dottern feber och sov ganska dåligt och vi vaknade sega och trötta. Tänkte därför att det skulle vara en bra ide att bota tröttheten med en lugn och kravlös löprunda i skogen efter lunch och det var det också! Jag har skogen 200m från huset, en skog med massor av mer eller mindre upptrampade stigar. Min löparkompis David som tränar mer i terrängen än jag brukar ta med mig på en 12km-runda och varje gång jag springer själv i skogen tror jag att jag ska hitta runt och varje gång tar jag också fel! Någonstans vid kalhygget vid 2 km tappade jag bort stigen men vad gjorde det? Jag fick ändå ihop 8 km lugn, härlig löpning på skogsstigarna, hit och dit, över rötter och stenar och några nedfallna träd, upp och ner över kullar och genom snår, med små trippande steg där så krävdes, med lite naturlig fartlek och lätta fartökningar där underlaget så tillät! Sprang i trekvart och avslutade med lite löpskolning och var bra mycket piggare när jag kom hem än när jag stack hemifrån!


4 kommentarer:

  1. Låter fint. Naturen är fantastisk att springa i.

    När jag sprang mitt backpass i Väsjöbacken, vilket kan jämföras med ett terrängpass, så blev jag väldigt trött i fotlederna dagarna efter. Inget du har märkt av?

    SvaraRadera
  2. Nej, det är faktiskt inget jag märkt av Lennarta, visst är det härligt att lämna asfalten ibland!

    Det är det Andrea, det bjuds både på lättsprungna stigar där man kan trycka på lite och betydligt tuffare mera tekniska partier med stenar och rötter. Inte så mycket fina vyer och utsikt däremot utan mest tät skog.

    SvaraRadera
  3. Härligt med terränglöpning! Men det är så mycket björn här nu så jag har hållt mig ifrån skogen hittills i år.

    SvaraRadera