fredag 11 maj 2012

Skoköp (igen) och transportlöpning avslutar en vecka där fokus legat på annat än träning

Den här veckan har inte riktigt blivit som jag tänkt mig - en 5km jogg och 20min teknikjoggande (i sneakers) och löpskolning i onsdags för att hålla värmen i regnet under sonens fotbollsträning. Mycket aktiviteter med barnens idrottande och en hel del på jobbet har tagit ork och fokus från löpningen men det gör inget! Jag har radat upp fina träningsveckor som ett pärlband under våren så lite mindre träning några dagar är helt OK. Avslutade i alla fall jobbveckan med transportlöpning idag i ömsom regn, ömsom solsken och passade på att springa 12km av totalt 14 i marafart och det var rätt slitsamt idag i den tuffa motvinden, faktiskt lika jobbigt som när jag sprang 22km i 4:04-fart i söndags. Ryggsäck gör också att det blir lite kantigare och jobbigare i högre fart.

Helgen bjuder på kalas för sonen som fyller sex år i veckan och träningsmässigt har jag tänkt att jag återigen ska springa ett kortare men lite snabbare långpass på söndag, dock närmare tänkt tävlingsfart jämfört med i söndags.


En bekant köpte för stora skor av en modell jag råkar vara väldigt intresserad av och frågade om jag ville köpa de oanvända dojjorna till ett rabatterat pris. Egentligen behöver jag inte ytterligare ett par lätta skor men Adizero Hagio har jag varit riktigt intresserad av sedan jag läste en review här och jag köpte dem ändå bara för känslan av att äga ett par riktigt lätta tävlingsskor (182g i storlek EU44).

Jag har ganska många par löparskor nu, de lättare modellerna Saucony Kinvara och Asics Tarther är båda nya och fräscha, Adidas Adios är OK och så har jag två par äldre skor varav Brooks ST4 är i princip helt slut. Asics DS Trainern får hänga med ett tag till och som dubbade vinterskor.


Adidas Adizero Hagio. Bilder från Runblogger.

Då jag efter maran vill fokusera på snabbhet och kortare distanser tänker jag använda dessa skor framförallt till banpass och tävlingar upp till 10km till att börja med. Kanske vågar jag också så småningom springa halvmara med dem i höst? Nu har jag bara provat dem inomhus ännu så länge men passformen är fantastisk och känslan riktigt fjäderlätt! Det blir snart en tävling på milen och kanske får de göra tävlingspremiär där!

Hur många par löparskor har Du?

14 kommentarer:

  1. Hagion är jag också intresserad av. De verkar vara riktigt "snabba". Har dock köpt eller rättare sagt fyndat ett par Adidas Adizero Feather, som får vara mina tävlingsskor på asfalt just nu. Din fråga vågar jag inte svara på för min fru kanske läser kommentaren...:-)
    Jag gillar trailrunning och på Gbgvarvets mässa såg jag ett par terrängskor, den nya Salomon skon Sense. 195 g för 2000 kr otroligt dyrt kilopris. Den gången lyckades jag hålla mig........

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, klockren kommentar om frun Per :)
      Ja alla dessa skor man vill ha...

      Radera
  2. Var nyfiken på Hagion också. Gick och provade den men den satt inte bra över min häl. Men som du skriver var de riktigt lätta. Nu är jag istället nyfiken på Lunaracer. Har du nån erfarenhet av den?

    Jag har 4 par löparskor. Terräng, tävling och 2 par mängd. Men nu är det dags att handla nytt snart. Kinvara, A5 och Peregrine står närmast i tur. Kanske även Lunaracer dä :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet några som gillar Lunarracern Mikael, själv var det några år sedan jag sprang i någon av Nikes modeller så jag kan inte säga något om dem! Senaste numret av Runners World innehåller recension av några lättviktare, undrar vad du skulle gilla Brooks Connect, min erfarenhet av Brooks är att det är skor av bra kvalité! Ett tips till bara...

      Radera
  3. Jag har alldeles för många.. Skulle vilja kunna säga att jag har 2-3 par men jag har nog 8, usch, som tur nog många inhandlade på rea. Sprang helst med Saucony Tangent och gamla Fastwitch, men sulan slets ju upp för fort och nu kan man ju inte köpa dem längre så därför började jag leta efter en ersättare och det var ju inte speciellt enkelt. Kinvara, DS Trainer, ST 5 racer, Adizero Mana.. samtliga kändes bra i butiken och lät som passande ersättare i teorin, men i praktiken funkade de inte riktigt. Men nu har jag hittat min Sko: New balance 1400. En lättviktssko som kan användas till samtliga pass. Jag tycker den är mer sko än vad den väger, lite som Kinvaran men med större skillnad mellan tå och hälhöjd, vilket passar bra till snabba pass. Använder även en gammal model av Mizuno precision till långpass och vinterlöpning. Inga fler skor här tack, nu får pengarna gå till något vettigt i stället, så som nya löparshorts...kanske det blir 8 par! Tror att Hagio kommer att funka perfekt för dig, Olle

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen dålig skopark Olle :)

      Visst är det härligt när man hittar rätt, tyvärr brukar ju sedan tillverkaren ändra modellen i nästa version, ofta till det sämre!

      Radera
  4. Haha, Per, ja lägger man inte pengar på skor kan man ju alltid köpa andra löparprylar :) Brooks ST5 Racer har jag sprungit mycket i, t ex marathon fast de äldre ST4, dock är de i närmast utslitna nu! Skönt när man verkligen hittar rätt, synd bara då att tillverkarna brukar ändra modellerna ganska radikalt ibland...

    SvaraRadera
  5. Frågar du min fru så har jag alldeles för många - är tvungen att göra mig av med några "tjockskor" . Min fru & jag delar inte alls förståelsen för behovet av att ha flera olika typer av skor beroende på vad & var man skall springa. Några är på väg ut - Adidas Tempo, DS Trainer, Nike Air zoom elite (2 maror i dessa m 2 PB:n). Är väldigt inne på Adidas efter att ha snurrat runt lite olika märken. Kör f n med Adios, Boston, Adidas Aegis & Tempo samt Adidas XT (terräng) och DS Racer (Asics). Har kört m Mizuno, Asics & Nike men jag gillar Adidas och jag uppskattar deras profil med mer klimatsmart och mer etisk tillverkning (det var ngn undersökning i Råd&rön för ngt år sedan) än ex Nike & Asics. Skor är kul (& nördigt).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus E!
      Du som har testat flera olika Adidas-modeller, hur tycker du Aegis & Tempo är i förhållande till varandra?
      Står i valet & kvalet - Aegis, Tempo eller båda? :)

      Radera
    2. Stämmer att jag testat flera modeller Magnus, Adios, Hagio, Supernova Cushion och Supernova Sequence, men Aegis och Tempo har jag aldrig sprungit i. Tempo har väl en pronationskil medans Aegis är neutral? Tempon lär vara lite stum enligt vissa men som sagt jag kan inte dessa så bra, du har ju också Adios, Boston och Mana för att ytterligare öka på beslutsångesten :)

      Radera
  6. Hagion var väldigt snygg på bilderna! Inte som mina fula (men underbara) Adios 2! Förutom Adios 2 har jag NB 1190 som mängdsko och sen ett par riktigt gamla spikskor för de snabba och roliga banpassen. Körde i veckan definitivt sista passet i Kinvara 1 som jag trivts så bra i. Känner mig faktiskt "duktig" som inte samlat på mig mer skor och i huvudsak använt mina gamla cykelkläder som löparkläder...

    SvaraRadera
  7. Det var en rejäl skopark Magnus! Ja, skor är kul, om man är löpare!

    Ja,Hagio är snygg och väldigt gul men jag tycker faktiskt att Adios 2 också är snygga! Fler skor än så här kommer jag inte att ha, när de äldre kasseras kommer jag gå runt på lite färre skor men kommer jag mest ha lätta skor så vi får se om det behövs ett par nya mängdskor... :)

    SvaraRadera
  8. Tack! Jo det kändes ändå helt ok.

    2.55 kommer du fixa med 2 minuters vila.

    När kör du nästa tävling. Är det Sthlm maraton?

    SvaraRadera
  9. Det blir faktiskt en tävling innan dess Mikael - Milspåret 23/5 i Stockholm. Lämpligt som sista tuffa passet tio dagar innan maran, lär vara en hyffsat snabb milbana, dock med grusunderlag!

    SvaraRadera