onsdag 23 maj 2012

Milspåret - Kort rapport

Kort uppdatering. Vilken kväll för löpning om än kanske i varmaste laget. Tiden 37:51 (bruttotid från skottet så dra av ett par sekunder) en 33:e plats i herrar tävling var först en rejäl besvikelse, jag t o m utbrast ett högt "Fan" vid målgång!

Km-skyltarna var "all over the place" på andra varvet och min klocka visade 33:45 vid 9km-skylten och alltså bara 3:58 för att slå mitt PB som är från bana och jag var också helt säker på att nå 37:30 som varit ett mål men sista kilometern tog aldrig slut och tiden rann iväg.

Med lite distans är det väl inte omöjligt att jag ändå så småningom kommer fram till att det är det bästa millopp jag faktiskt sprungit, tre sekunder snabbare än betydligt plattare Hässelbyloppet så ett "landsvägs-PB" är det och dessutom var det grusunderlag och väldigt varmt! Jag vågade trycka på i löpningen idag och fegade inte, åtminstone inte lika mycket som jag brukar göra. Men ändå, jag var ju så säker på att sätta ett nytt personbästa och komma under 37:30 ikväll och så var jag inte i närheten när jag korsade mållinjen.

Min vana trogen kommer en längre race rapport men först om några dagar!

19 kommentarer:

  1. Felmätt?
    Jag tycker ändå du ska vara nöjd så jag säger GRATTIS! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Ingmarie, ja tiden är rätt bra på den här banan. Totalsträckan var nog rätt men vissa skyltar stod väldigt fel och det är ju lite rookieaktigt av mig att lita på att de står rätt.

    Tack RosaMilton!

    SvaraRadera
  3. Grattis! Bra tid! Synd med km-markeringarna, förstår att det måste varit jobbigt. Man vet ju inte när man ska spurta lixom...

    SvaraRadera
  4. Asså, Staffan. Att göra en så grym tid så tidigt på säsongen och på en så pass kuperad bana är inget annat än WOW! Du kommer krossa PB:t vad det lider. Du äger!

    SvaraRadera
  5. Grattis! Härligt att du inte höll tillbaka. Att springa 10 km gör ont.
    Tror att sub. 37 är fullt rimligt för dig! Fortsatt lycka till på de kortare distanserna

    SvaraRadera
  6. Grattis till en bra tid! Lika stark som vanligt.

    SvaraRadera
  7. Tack Eva! ja, fast det var onödigt att fokusera så mycket på dem och klockan kanske. Måste kanske lägga mer fokus på löpningen istället och på att våga stå på men ligger man nära PB så blir tiden viktig för mig!

    Tack Erik, hoppas du har rätt, det här var definitivt ett steg i rätt riktning! Jag vågade lite mer än vanligt, nästa gång kanske jag vågar ännu mera!

    Mikael, som sagt ett steg i rätt riktning, tack! Sub37 känns långt borta ännu men sub 37:30 tar jag definitivt på en lättare bana!

    Tack Odda, jag är ju ganska stabil på de här tiderna nu!!

    SvaraRadera
  8. Riktigt bra sprunget! Men jag förstår frustrationen.

    SvaraRadera
  9. Inte för att jag vill strö salt i såren med att påpeka att Milspåret konstant verkar påstå att banan är 10 K när den i själva verket är närmare 9. ;-)
    Du Staffan - jag skämtar!!
    Starkt jobbat! Var stolt över att du inte fegade ur, och försök strunta i de där irriterande siffrorna. Du fixar lätt sub 37:30 senare i sommar.

    SvaraRadera
  10. Bra sprunget och jag förstår också dina känslor, både precis efter loppet men även med lite distans. Tänk också på att du faktiskt har inriktat din träning ganska mycket på marathon den sista tiden. Det finns ett uttryck, tror jag - "distance killing speed and speed killing distance"....!!

    SvaraRadera
  11. Tack Ellinor, ja, det var inte dåligt med lite distans, tvärtom en ganska tuff mil och jag slog ju "landsvägs-PB"

    Tack Lisa!

    Haha, du är för härlig Bureborn :) Tack!!

    Per, det stämmer att jag ju faktiskt inte sprungit så mycket "överfart" men en del kvalitétspass har ju ändå blivit och nu är jag taggad att fokusera på snabbheten efter maran!

    SvaraRadera
  12. Bah - 37 min på milen är inget annat än grymmingbra! Och jag antar att du är rejält nedtränad inför Stockholm Marathon. 37:51 på 10 km motsvarar ca 2:55 på marathon - just do it!

    SvaraRadera
  13. Tack Fredric!! Ja fokus har i alla fall legat på maran! Det känns som om marathon och 10km är helt olika sporter men jag känner att jag har en bra chans på sub3. Sugen på en repris på 10000m bana förresten? Dags i så fall igen på Enhörna Challenge 20/6 i Södertälje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enhörna var en riktig höjdare. Åkte på en hälsporre i januari, som en blixt från klar himmel. Har alternativtränat cykel och är i riktigt bra allmän form. Det blir sannolikt inga lopp eller tävlingar i år. Siktet är redan nu inställt på nästa år, endast fokuserat på banlöpning.

      Radera
  14. Ska man slå PB på milen är nog Milspåret inte det bästa alternativet. Så, istf för att vara besviken, var sjukt stolt över tiden du presterade. Grymt!

    SvaraRadera
  15. Så är det Benet och ändå slog jag faktiskt landsvägs-PB så med någon dags distans är jag nöjd! Den långa versionen jag brukar skriva efter tävlingar kommer idag på lunchen!

    SvaraRadera
  16. Tråkigt med hälsporre Fredric, det verkar tyvärr vara en "populär" skada i vår, jag var också lite öm under hålfoten i april men kunde vila bort det! Hoppas på att du snart är fri från det och kan komma tillbaka i träning!

    SvaraRadera