onsdag 16 maj 2012

Inte som tänkt men bra ändå - Yasso 800...

 ...skulle jag sprungit igår (igen) men det vill sig helt enkelt inte! Om inte Yasso 800 klingar bekant, läs mer här eller här.

Det här är inte ett pass som gör att man kan prestera en given tid på maran utan teorin är att det visar om man har tempostyrkan som krävs. Klarar man att springa 10x800m med lika lång vila som intervallen och landa varje åttahundring på tre minuter ska man alltså fartmässigt klara maran på tre timmar. Även om passet är omdiskuterat är det många repetitioner i bra fart! Tio repetioner kör jag sällan eller aldrig om intervallen är längre än 400m och det var med lite skräckblandad nyfikenhet jag begav mig till IP på lunchen ihop med en duktig kollega som skulle springa fyrahundringar.

Väl framme på IP var det ungefär en miljard barn som hade friluftsdag och sprang och kastade spjut (!) m m och mina svarta kompressionsstrumpor utlöste lite skratt och kommentarer. Dock var det lunchrast nästan direkt när vi kom dit så halva serien genomförde jag. På den sjätte intervallen var lunchrasten slut och jag fick kryssa mellan elever som ville springa ikapp och jag höll på att springa omkull några och när de började springa sprint på alla banor var det bara att avbryta!

Jag hade ändå ingen bra känsla i blåsten trots att jag återhämtade mig väl på två minuters vila. Kanske eller förmodligen hade jag klarat fyra till i min målfart (2:55/3:39 min/km) men då med väldigt hög ansträngning! Jag gissar att jag helt enkelt inte var återhämtad efter söndagens lite tuffare långintervaller! Begav mig istället tillbaka till jobbet och avslutade med lite blandade intervaller fram-och tillbaka på en cykelväg, 2x1000+4x200+1x400m och fick på så sätt ändå ihop 8km med bra kvalité!

Passet i sammanfattning...
Till sist  - Bloggen är verkligen välbesökt just nu vilket såklart är jätteroligt!! Jag räknade inte med att nå 150000 besök förrän någon gång i sommar men det passerades redan i helgen, välkomna hit nya såväl som gamla läsare!

7 kommentarer:

  1. Du verkar ha svårt att få till ditt Yasso-pass. Bra fart dock och det är faktiskt ett riktigt tungt pass.

    Jag brukar ha samma flyt då jag besöker min idrottsplats, en massa barn så långt ögat når. De kan ibland heja på ivrigt men oftare går de ut på banorna utan splitvision. Det blir förvisso en bra träning för kryssandet i början av stora lopp, men ändå. Jag får också en massa frågor som jag svårligen kan besvara då mjölksyran är på väg ut genom öronen....

    Har du testat dina Hagio:s ännu?

    SvaraRadera
  2. Ja, det blir nog inte innan maran nu, det lär vara fullt med idrottande barn varje dag nu i maj. Synd eftersom upplägget är kul och visst är det ett tufft pass!

    Ja, man får en del roliga kommentarer och frågor och inte minst förvåning och fascination när man berättar att man ska springa 20 varv...Nej, inte testat mina Hagio ännu, hoppas kunna göra det i helgen!

    SvaraRadera
  3. Härligt och väldigt varierat pass med både kort och lite längre intervaller. Starkt att fullfölja trots en miljon barn och motvind :-)

    Dessutom ett skönt besked att du helt klart har farten för sub3 även om man, precis som du skriver, ska vara försiktig i "översättningen" mellan Yasso och mara-tiden.

    150000 besök är ju en hel del. Wow! Men det är förståeligt eftersom du både skriver medryckande och intressant. Extra relevant förstås för såna som mig med liknande mål och pers som du :-)

    SvaraRadera
  4. Jag hade kört de sista intervallerna på "gatan utanför" eller någon annan stans i närheten. Jag är så, står det 10*800 på schemat så gör jag 10*800... :-).. om jag inte skadar mig så klart eller känner av något annat...

    jag brukar inte heller springa 10 reps så ofta om intervallerna är längre än 400 meter. Risken för skador och överansträngningar blir lite för stor...

    SvaraRadera
  5. Och ndra småbarnsföräldrar som vill träna ambitiöst tillhör min trogna läseskara Tobias, tack för berömmet!!

    Fast tiderna hade inte blivit jämförbara om jag bytt Lennart, svårt att hitta en så lång helt flack cykelbana och det var en jämn serie jag var ute efter!

    SvaraRadera
  6. Tack för Sveriges bästa löparblogg.Perfekt blandning av olika ämnen.Bättre än magasinen ute i handeln.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så väldigt mycket Peter! En sådan kommentar blir jag naturligtvis väldigt glad för!

      Radera