söndag 20 maj 2012

Dubbelpass!

Första och förmodligen sista gången jag springer långpass och korta intervaller samma dag!

Imorse sprang jag sista långpasset innan Stockholm marathon och det känns skönt att ha det gjort! Långpass bör vara en del av varje löpares träning men innan en mara är de naturligtvis extra viktiga! Ändå är de, som jag skrivit tidigare, inte mina favoritpass. Det har ändå blivit 13st på 20 veckor och det kommer en summering av dem i veckan!

En solig, varm morgon som idag när jag dessutom hade sällskap av David och vi sprang i bekväm pratfart (4:48 min/km i snitt) finns dock inte mycket att klaga på! Ca 4:35-4:45-fart och en ganska kuperad, något lånsammare sista mil med stigningen hem och ett och halvt varv på den lokala motionsspåret som avslutning. Hemma igen efter 31km och jag avslutade med en sista km i 4:05-fart innan jag stängde av klockan och jag övertog markservicen från min fru som åkte till jobbet.

Ca sex timmar senare när lilltjejen som middag körde jag ett kort pass till, inspirerad till löpning i Stockholm marathon-tröja och de nya racerskorna.


Det blev en effektiv knapp halvtimma, en dryg km uppjogg följt av 2x400-300-200m + 4x200m och knappt 2km nerjogg. Känslan var bra och steget rappt och jag märkte faktiskt inte av morgonens långpass speciellt mycket. Så här blev det.


Varför nu då springa långpass och intervaller samma dag? Helgalet? Kanske, men jag tänker mig att detta var mitt sätt att köra hårt och träna ner mig innan formtoppning och minskning av träningen inför maran vidtar. Nu blir det två dagars vila och så faktiskt en miltävling på onsdag, en tävling som är tänkt som det sista tuffa passet innan maran. Ikväll känner jag mig faktiskt väldigt pigg och inte alls speciellt sliten! Nu kompressionsstrumpor på och sedan middag!

12 kommentarer:

  1. Härligt positiv läsning. Full fart bara.... :-).

    Hoppas att det går bra på onsdag. Vad har du för målsättning?

    SvaraRadera
  2. Oj minsann. Och att du känner dig pigg och fräsch efter dessa två pass. Fråga om du får springa tre varv i Stockholm vettja!

    SvaraRadera
  3. Herrejesses! Bra jobbat! En annan körde 15 km i terräng och sen ogräsrensning med aggressiv spade som verktyg och sen var jag typ redo för graven ;-)

    SvaraRadera
  4. Ja det var en rejäl avslutning på den tuffa träningstiden!!! Nu hoppas jag att du vilar dig i form och laddar med chips och smågodis... :-) Jag satsar iaf hårt på det! Gjorde mitt sista långa pass i torsdags (25km i bra fart) och nu återstår en eller två pass kring 20 km och sen någon kring 10km. Får se vad jag får till.

    Har du planer kring kosten sista veckorna (förutom chips och smågodis då...)? Vore intressant med ett inlägg om det...

    SvaraRadera
  5. Bara att konstatera - Staffan har gått och blivit spritt språngande... :-)
    Smågalet. Men underbart!

    SvaraRadera
  6. Mycket starkt med två tuffa pass. Väntar också på ett inlägg om dina Hagios....och lycka till på miltävlingen!

    SvaraRadera
  7. Du är så grymt snabb över de långa distanserna. Ser inget hinder för att klarar sub 3 timmar på maran i år.
    Även 1.20 på halvaran borde vara rimligt?
    Kommer bli spännande det här

    SvaraRadera
  8. Tack Lennart, jag har lärt mig nu att inte sätta några tidsmål på en bana jag inte sprungit tidigare. Jag vill ha en tuff genomkörare och göra ett bra lopp så får vi se vad omständigheterna (kupering, grusunderlag, trängsel, gör att det blir för tid).

    Imorse var minsann benen inte så pigga på Sofie, det blev kompressionsstrumpor även idag, jag nöjer mig nog med 42,2km;)

    15km terräng biter bra Eva, "aggressiv spade" roligt uttryck, jag ser det framför mig och det verkar jobbigt ;)

    SvaraRadera
  9. Ja, nu blir det först två dagars vila innan Milspåret Tobias, kan kanske bli ett inlägg om det framåt helgen men i korthet så blir det lite extra vätska sista veckan, lite större portioner och att inte slarva med energi (mellanmål) mellan måltiderna, lite godis kan nog också slinka ner ;)

    Bureborn, du menar väl Springande galen hoppas jag ;)

    Tack Per! Det kommer ett inlägg om Hagion när jag sprungit i dem lite mera men det är en väldigt lätt och löpglad sko med väldigt bra passform, lite bredare i framfoten än övriga Adizero-modeller jag provat!

    Mikael, tack! Fast igår gick det ju inte fort på långpasset?

    Visst finns det hinder i form av värmebölja och diverse saker som kan hända med energi-nivåerna under så lång mara men jag fokuserar på det positiva och tror absolut att det är möjligt en bra dag! 1:20 på halvmaran betraktar jag för närvarande som lite av ett drömmål på några års sikt som jag kan fortsätta träna och vara motiverad och skadefri!

    SvaraRadera
  10. Inte snabbt? Medeltempot ligger väl för en tid på 3.15 på maran? Om ditt PB är 3.09 tycker jag det är snabbt för att vara ett långpass :)

    SvaraRadera
  11. Redigerar min kommentar här ... läste 4.38 men tycker ändå att 4.48 är snabbt för ett långpass över 30 km. Det är inte alla som går ut och gör sub. 3.30 på träning :)

    SvaraRadera
  12. Jodå, det är väl OK, jag har ju sprungit snabbare långpass men det viktiga är att ansträngningsnivån verkligen var låg och att så pass "snabb" fart numera känns som pratfart, vilket är ett bra formbesked.

    SvaraRadera