fredag 13 november 2009

10 Stegringslopp

Det blev lite fartinslag i gårdagens distanspass trots att jag fortfarande är stel i baksida höger lår och i höger knäveck efter söndagens 17 km-pass.

Inledde med 5 km lugn distans i ca 4:55-tempo, det kändes ändå inte så lätt och pulsen var ganska hög (över 170) eftersom jag fokuserade på hög kadens och fotlandning på trampdynan.

Sista 3 km tröttnade jag på lunken och lade in 10st stegringslopp över ca 150m med fart neråt 3:20 som snabbast. Försökte öka så att toppfarten nåddes vid slutet av varje repetition. Jag har en del av öva på rent löptekniskt i de här farterna (slappna av i axlarna, hög höft, inte överdriven armpendling, lagom steglängd...). Stannade inte upp efter varje fartökning utan fortsatte med distansfarten mellan varje repetition. Pulsen drog iväg över 190 på slutet! Totalt blev det 8,3 km med toppfart/snittfart 3:17/4:45 och snittpuls 178. Km: 5:09, 4:53, 4:52, 4:55, 4:53, 4:32, 4:30, 4:33. Ett pass som tog bra!

5 kommentarer:

  1. Stegringslopp är perfekt att ta till i distanslunken för att få variation. Snyggt!

    SvaraRadera
  2. Stegringslopp är fin-fint men kanske tog passet FÖR bra? Nu vet jag inte vad din maxpuls är, eller hur mycket "mängd" du har ibenen, men 170 på ett "lugnt" pass låter onödigt högt särskilt med tanke på att du faktiskt tyckte det var ansträngande. Jag tror många många springer sina distanspass på tok för hårt och sliter helt i onödan...

    SvaraRadera
  3. Tack Ellinore! Och du, starkt jobbat med sub40-gruppen nyligen i Hagaparken. Måste vara skönt att se Malin Ewerlöf skriva om "urstarka Ellinore"?

    Ingmarie, jag vet, du har ju tidigare sagt åt mig att ta det lugnt och bara köra lugn volymlöpning till att börja med, men jag har så svårt för det :-).Visst pulsen var 170 men den drar alltid iväg lite när jag fokuserar på högre kadens. Min maxpuls är 203 vad jag mätt upp så 170 är faktiskt ganska bekvämt för mig, jag brukar ligga runt 170 på långpass, över 180-185 om jag kör hårt. Faktum är att jag på Stockholm Marathon i värmen hade en snittpuls på 184...jag citerar någon klok person som sa att "springer man bara 3 pass i veckan (vilket är vad jag oftast gör) så kan man nog hålla vilken fart man vill men springer man oftare måste man hålla ner farten för att orka köra kvalitétspassen snabbare..."

    SvaraRadera
  4. ha ha! Ja så kan man ju med tänka. Och visst stämer det till viss del.Håller bara kroppen sig hel och frisk så.. Det finns ett annat talesätt med, "Det är inte mängden som dödar utan farten". ;-)

    SvaraRadera
  5. Det är nog inget större fel på dig, du har nog bara hög maxpuls. Själv är jag felaktig på motsatt sätt, har aldrig släpat mig över 175 (inte ens i uppförsintervaller med blodsmak) och hamnar sällan över 150 i snitt på distanspassen. Men så springer jag ganska sävligt till vardags. På lopp har jag aldrig med pulsband, onödiga gram att släpa på ;-)

    SvaraRadera