fredag 27 november 2009

Osund och osmart träning...

...finns det? Ja, jag tror att dagens pass var just det. Igår kväll hade vi julfest på jobbet, lugnt och städat men visst blev det några glas rödvin och någon öl i trevligt sällskap innan det blev kudden och 6 timmars sömn innan dagens arbete åter tog vid.

Att då idag på lunchpasset fullständigt köra skiten ur mig med en progressiv snabbdistans är nog inte det smartaste jag gjort, men benen ville springa och det "bara blev så..."

Dagens pass "blev" 8,5 km varav 7 km progressiv snabbdistans i 4:13-tempo med kilometertiderna: 4:44, 4:23, 4:17, 4:03, 4:03, 3:53, 3:55. Snittpulsen var 184 och maxpulsen hela 197 (!). Som sagt, inte det smartaste jag gjort kanske. Inte heller att efter passet bara trycka i mig en smörgås för att sedan rusa på möte. Nåja nu efteråt känns det bra trots allt.

Ska jag se det positivt så fick hepatocyternas aldehyd-dehydrogenas träning i att förbränna acetaldehyderna till ättikssyra och vatten om jag minns min biokemi. Eller på ren svenska, även levern fick nog jobba hårt för att slutligen förbränna alkoholens restprodukter och rensa systemet. En annan positiv sak var att årsmålet 1600km uppnåddes idag! Nu siktar jag istället på 1750 km för 2010.

Helgen ser som vanligt tjock ut, med barnens idrott men det är jätteroligt att de vill hålla på med sport. Lite löpning ska väl ändå gå att klämma in, men då i lugnare fart än idag..

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. För mig är SUB40 en riktig drömgräns. Ett grymt utmanande mål som kräver långsiktig träning med stegrande intensitet, bättre löpteknik och förståelse för hur min form reagerar på olika typer av träning.

    Funderar kring hur mycket som krävs för att kapa de fem min som krävs för egen del. Teoretiskt känns det som svårigheten för varje minut närmare SUB40 ökar rent exponentiellt. "Tyvärr" har vi ju alla olika förutsättningar, annars vore det väldigt smidigt att kopiera någon SUB40-löpare för att hitta rätt träningsupplägg.

    Dina PB:n är ju riktigt bra, bara två minuter kvar att kapa på milen. Utmanande men det måste kännas som du är på helt rätt väg?

    SvaraRadera
  2. Hempa, jag tror att sub40 på milen är en drömgräns för många som håller på med löpning på vår nivå. Du har ju rätt i att det är svårare att gå från 45 till 40, jämfört med att gå från 50 till 45.

    Tack, mina PB är OK, relativt till låga volym och visst hoppas jag att jag är på rätt väg, jag hade dock hoppats på lite mer utveckling de senaste två åren, 45 sekunders förbättring på halvmaran trots fördubblad mängd sedan 2007 är inte vad jag hoppats på...

    SvaraRadera