torsdag 25 april 2013

Testveckan fortsätter - idag på lite sega ben som ändå sprang rätt fort!

Benen har fortsatt signalera förbättring i veckan, konstigt! Kanske var det vilan ändå, eller de 800 mg/dag ibuprofen jag tog några dagar eller så var det den omilda benmassagen med en brödkavel, där jag misshandlade några hårda partier med kavelns kanter i helgen som gav resultat eller en kombination av allt detta!?

Efter söndagens snabbdistans reagerade de på måndagen med normal träningsvärk. Vilade i tisdags, i onsdags sugen på intervaller på IP men tog mitt förnuft tillfånga och då lunchsällskap erbjöds blev det distans som började i ren återhämtningsfart och avslutades i ganska hyggligt tempo utan att titta på klockan, totti 9 km @ 4:36 min/km. Bra återhämtning! Vila igår igen med lite extra stretch av vader och lår och så idag intervaller på ben som tyvärr igen gnällde lite under förmiddagen. Bestämde mig för att 6x800m, 1 min gåvila ändå kunde bli bra - 10 km-fart, dvs inte alltför snabbt och inte så stor volym.

2:55-2:54-2:53-2:56-2:55-2:46 ger ett snitt på 2:53 (3:36 min/km) snabbare än tänkt och min 5 km-fart i augusti. Positivt att känslan var att det inte gick så fort men det var ganska slitigt hela vägen och löpningen kändes kantig och stel. Jag fick jobba för det hela vägen idag utan att få något gratis eller komma in i något skönt flyt.

På tok för varmt klädd idag i sommarvärmen!

Jag hade sällskap av en annan löpare som också sprang åttahundringar idag och det är rätt roligt med gemenskapen som uppstår trots att vi bara sade några ord till varandra under vilan!

Imorgon hade jag tänkt springa kort och snabbt igen, det näst sista passet på "testveckan", en kortkort snabbdistans i "överfart, bara omkring 4 km, för att "reta systemet" och koppla in lite nya muskelfibrer som aktiveras vid riktigt snabb löpning. Nu gör jag inte det. Det känns smartare att vila givet känslan i benen idag och träningsmässigt tror jag det passet skiljer sig för lite mot det jag sprang idag! Ett sådant pass passar faktiskt också utmärkt som formslipning nästa vecka inför halvmaran!

Visst, verkar det som om jag faktiskt har en plan? Jag tycker faktiskt att jag är rätt klok för tillfället!

Vilar istället och i helgen hoppas jag avsluta min testvecka med ett kortare långpass, eventuellt med inslag av tänkt halvmarafart, vad det nu är i dagsläget men jag utgår fortfarande från 4 min/km även om jag sprang Premiärmilen mycket långsammare än så. Halvmaraton kräver inte långpass i samma utsträckning som maraton för en van löpare men det är ändå lite klent med långpassen i år i min bok vilket jag återkommer till i en bloggpost nästa vecka! Har ni sprungit idag i vårsolen?

11 kommentarer:

  1. Softisar använder skumrulle, de hårda grabbarna brödkaveln! :-) Kruskavel eller slät variant?

    SvaraRadera
  2. Nu vänder det ska du se! Klok är du alltid. :-)
    Och ja, jag har kutat i solen. :-)

    SvaraRadera
  3. Låter mycket klokt! Ingen vårsolslöpning för mig igår, men i onsdags gjorde jag ett försök att springa snabbt - inspirerad av ditt förra inlägg! :-)

    SvaraRadera
  4. Tack Andreas, det var helt OK om än lite segt!

    Sofia :-) vanlig brödkavel, kruskavel säkert effektivare men återfinns inte på inventarieförteckningen i det Dahlgrenska hemmet. Tack förresten, tror det var du eller Anneli som lärde mig namnet på denna tingest, kruskavel alltså.

    Helt OK att massera vader eller framsida lår med brödkavel, lägga mig på den för att massera ITB/höften, då skulle nog även jag tveka :-)

    Hoppas det Ingmarie, tack! Och jag är inte direkt förvånad över att du varit ute och kutat :-)

    Tack Louise, roligt att kunna inspirera!! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vad kul att jag "hamnat" hos dig! ;-) Tack!
    Tyvärr har jag inte sprungit idag. Ensam med tre barn så det ser ut att bli ett pass först på söndag. Men men... Då har jag något att se fram emot! ;-)

    SvaraRadera
  6. Samma här Malin, vilat idag och nog imorgon också men på söndag hoppas jag komma ut på ett kortare långpass med lite fart mitt i.

    SvaraRadera
  7. Alldeles för varmt klädd men jackan är riktigt snygg!

    SvaraRadera
  8. Ja, värmen överraskade mig Suzan! Ja, jackan, Craft Elite är snygg och funktionell!

    SvaraRadera
  9. Tack Sara, det var helt OK, känns som om jag är på väg tillbaka till min vanliga kapacitet nu, efter en svacka. Känns härligt såklart! Ser fram emot halvmara nästa lördag!

    SvaraRadera