Visar inlägg med etikett Garmin Forerunner 620. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Garmin Forerunner 620. Visa alla inlägg

torsdag 26 januari 2017

Hur lång är en sekund?

Det här skulle kunna bli spännande läsning om relativitetsteori, krökta rum, rumstidens krökning i närvaro av massa, parallella dimensioner och den fysikaliska skillnaden mellan nutid och framtid men då närmar vi oss områden som ligger långt utanför min kompetens och bekvämlighetszon men titeln till det här inlägget, och för all del inspirationen till den här inledningen kom till mig när jag lyssnade på detta i bilen häromkvällen på vägen till simskola med dottern och nu är den här långa meningen slut.

Nej, mer konkret så har jag som vanligt på vintern tränat en del på löband på sistone. Fartpass, framförallt intervaller i olika former, springer jag gärna inomhus i shorts och linne när kyla och väglag försvårar genomförandet av de passen utomhus.

Garmin påstår att deras klockor kan mäta sträcka inomhus med den inbyggda acceleratorn. Jag tycker inte de har fog för det påståendet, vilket jag skrivit om tidigare. Joggar jag långsamt hänger klocka med skapligt men så fort jag höjer farten blir det fel, väldigt fel. Felmarginal på 20% och över är inte ovanliga. Problemet beskrivs som vanligast på nya klockor i Garmins eget forum men då jag sprungit med min Forerunner 620 i över tre år nu (och den har fungerat fantastiskt bra, utöver detta) kan det inte bero på att klockan inte kalibrerat sig.

Jag kan förstå att accelerometern i klockan får svårt om jag springer snabba, korta intervaller och varvar med långsam joggvila. I tisdags däremot sprang jag ett okomplicerat lunchpass, en kilometers uppvärmning från snabb gång till 14 km/h följt av 7 km snabbdistans i 3:55-fart (15,3 km/h) och en kilometers nerjogg i jämn 5:30-fart, totalt 9 km i 4:16-fart, enligt löpbandet då. Garmin summerade passet så här.



Att nio kilometer blev 7,24 km på klockan var inte så överraskande. Jag såg ju att klockan inte alls hängde med på fartökningen. Det som överraskar mer och nu kommer vi till rubriken på det här inlägget, och till något som jag också noterat på många pass nu i vinter, är att passet tog 38 minuter och ca 28-29 sekunder på löpbandets klocka men bara 38:09 på klockan och då startade och stannade jag klocka och band samtidigt.

Alla som springer på löpband regelbundet vet att de kan vara mer eller mindre rätt kalibrerade. Bandet på vårt jobbgym är ganska nytt och jag gjorde i alla fall en minikalibrering mellan bandets fart och klocka i början och slutet av passet och i 15,3 km/h, dvs 3:55 min/km tog en kilometer, just det, exakt tre minuter och femtiofem sekunder så det stämde i alla fall men det är kanske inte så överraskande? Kanske är det inte svårare än att en sekund inte är en sekund på ett felkalibrerat löpband? Jag har svårare att tro att en Garmin-sekund avviker från internationell standard. Det borde jag i så fall märkt på alla de gånger jag tävlat och i princip fått samma tid på sekunden på klockan som officiellt, även på maratonsträckan.

För övrigt så verkar vi ju inte få någon långvarig vinter att tala om och förutom att jag tycker synd om barnen och de som vill träna längdskidor är jag rätt nöjd med det. Jag hejar på mildvädret i veckan och hoppas kunna springa långpass utan Icebugs i helgen! Våren får gärna komma extratidigt i år! Gärna redan imorgon!

tisdag 1 april 2014

Garmin Forerunner 620 en recension - sponsrat inlägg

Detta inlägg presenteras i samarbete med Garmin som också försett mig med klockan. Åsikterna är helt mina egna.



Inlägget om mina första intryck av pulsklockan Garmin Forerunner som ni hittar här har lästs över 3800 gånger. Nu har jag sprungit över 3000 km med klockan och har därmed ett bättre underlag för de saker som jag inte avhandlade i det första inlägget. Jag vill, som alltid, vara tydlig med att jag fick klockan av Garmin. Jag försöker alltid vara objektiv när jag skriver om prylar vare sig jag köpt dem själv eller fått dem.

De grundläggande funktionerna beskrev jag i förra inlägget och att ställa in skärmarna med det du vill se och komma igång är enkelt och kräver ingen manual.



Handhavande
Klockan kan ge ett lite plastigt intryck men den tål ganska tuffa tag. Touchskärmen klarar pass i regn bra och det är inga problem att bläddra mellan menyerna med tunna handskar. Kyla likaså, har provat i temperaturer ner till strax under -10 grader den här milda vintern och klockan fungerade precis som vanligt. Jag har också råkat tappa klockan i asfalten ett par gånger när jag fumlat med armbandet och det har den klarat utan märken eller repor på skärmen (det som ser ut som en repa på bilden ovan är skit på linsen :-). Armbandet förresten, det är rätt så kort om man har flera lager på sig och då har jag ändå rätt så tunna handleder.

Pulsbandet
Är mjukt och sitter väl på plats och jag har aldrig upplevt kontaktproblem med Garmins äldre hårda pulsband eller detta mjuka nyare. Då hade jag mycket större problem när jag använde en enkel Polarmodell 2008-2009.

Hitta satellit
En av de största skillnaderna mot tidigare modeller! Klockan lär spara vissa vanliga platser, ingenting jag ställt in själv men klockan är verkligen blixtsnabb på att lokalisera satellit, det tar ca 5 sekunder från det att jag låser upp skärmen tills dess att den låst signal och kan börja mäta avstånd!

Batteritid
Var alltid lite av ett orosmoment med Garmin Forerunner 305, speciellt nu mot slutet, hade jag glömt att ladda klockan så var det inte sällan den lade ner i mitten eller t o m innan ett pass. Batteritiden både räcker och blir över för mina behov. Stänger jag av GPS'en lär batteriet räcka 6 veckor. Kort sagt, jag har aldrig upplevt problem med batteritiden.

Upplevda problem
ett pass fick jag inga data på löpdynamik (Stegfrekvens, vertikal rörelse, markkontakttid) men det verkar ha varit en engångsföreteelse då det inte upprepats. På ett långpass nyligen sa klockan att jag sprang första kilometern på 4:05 vilket jag inte alls gjorde, snarare 5:05 men kanske hade inte klockat låst satellit när jag började. Resten av passet fungerade klockan normalt.


GPS-noggrannhet
Jag har inte reagerat över konstiga mätningar på mina invanda rundor.

Några sakerjag var tvungen att konsultera manualen för.

Utföra intervallpass som förts över till klockan
Likt tidigare Forerunnermodeller går det enkelt att skapa ett intervallpass i Garmin Connect och sedan föra över det till klockan. Alternativt kan du snabbt skapa ett eget intervallpass direkt i klockan. Du hittar denna funktion genom att på startskärmen (som visas efter att du låst upp skärmen från vanligt "klockläge" trycka på det som ser ut som en pokal, vilket jag först bara trodde var någon form av logotype. Här lägger du enkelt och snabbt in antalet repetitioner och längden på dessa samt hur lång vilan ska vara, sedan sköter klockan allt, utom springandet då.

Virtual Partner
Denna funktion där du kan tävla mot dig själv, på en tidigare runda eller ställa in en viss snittfart och tävla mot den finns också i 620 men det tog ett tag att hitta den.

Några saker jag ännu inte lyckats med eller fått att fungera tillfredsställande.

Distansmätning med accelerometer inomhus.
Garmin FR 620 har en accelerometer som påstås kunna mäta distans inomhus på samma sätt som en fotpood mäter distans. Jag har provat detta nu vid ett flertal tillfällen och får det inte att fungera tillfredsställande, felmarginalen på distansmätningen blir över 10% och fartangivelsen helt fel, det kan skilja så mycket som 1 min/km medan det ibland i jämn fart kan vissa relativt nära det bandet visar. Kanske kanske att det finns en tendens till att felet blir mindre över tid. Jag har provat på flera olika band och ändrar jag farten t ex på intervallpass hänger inte klockan med alls inomhus. På banan inomhus uppskattade Garmin 5 km till 4,31 km.



Ta bort etapper
När jag sprungit ett intervallpass och tryckt lap manuellt vid start-stop av varje vila vill jag efter passet ta bort viloetapperna från passet då de påverkar snittpulsen. Det gick lätt med Garmin Forerunner 305 men jag har inte lyckats ta bort enstaka etapper i 620. Det går lätt att hitta etapperna i historiken på passet men det går inte att ta bort enstaka etapper genom att trycka på skärmen, bara ta bort hela passet. Om någon vet om det går att ta bort enstaka etapper i klockan får ni gärna skriva en kommentar om det!

Vad jag inte provat

Live tracker. Forerunner kommer med en ny funktion som innebär att någon kan följa dig live på löprundan. Kan ju vara bra som ett alternativ att slippa ta med sig telefonen och ringa till en irriterad partner och tala om att du blir sen, nu ser ju partnern hela tiden var du är. Det gäller ju bara att man inte är ute på dumheter... Den här funktionen har jag inte provat, inte för att jag är ute på dumheter utan för att jag (eller min fru) inte haft behovet, eller intresset :-)


Forerunner 620 är en ganska dyr klocka men då får du också mycket för pengarna. En robust klocka, nya funktioner där jag tycker att data på stegfrekvens är extra bra, färgskärm, bra batteritid. En både enkel, användarvänlig och avancerad klocka på samma gång. Distansmätningen inomhus är väl det enda jag inte fått att fungera tillfredsställande, i övrigt är jag väldigt nöjd med funktionaliteten och klockan som sådan.

torsdag 5 december 2013

Garmin Forerunner 620 - första intrycken

Detta inlägg presenteras i samarbete med Garmin som också försett mig med klockan. Åsikterna är helt mina egna.


Veckan har bjudit på ganska bra träning hittills.

Måndag: Vila
Tisdag: 12 ganska snabba lunchkilometer i 4:18-fart. Bra, kontrollerad känsla.
Onsdag: Backintervaller med David på lunchen 6x 200m (1 min) brant och blöt terrängbacke med gå-/joggvila ner. Kort och intensivt.
Torsdag: Lätt distans 16 km 5:03 min/km.

Jag har sprungit passen med min nya pulsklocka, Garmin Forerunner 620 och delar här med mig av de första intrycken, en mera fullständig recension följer senare. För mig som sprungit med Garmin Forerunner 305 sedan 2010 är det en stor förändring och många nyheter. Samtidigt är Garmins klockor så användarvänliga att man lätt kommer igång utan att behöva konsultera en tjock manual. Bara en sådan praktiskt sak att klockan nu också kan användas som ett vanligt armbandsur, vilket inte var ett alternativ med 305. Med ett enkelt tryck på touchskärmen aktiverar man GPS'en och förvandlar klockan från ett armbandsur till en löparklocka och därmed har man eliminerat risken att glömma träningsklockan hemma på träningsdagar.


Klockan är verkligen fjäderlätt. Den ger trots det ett robust och sobert intryck trots att den är gjort i plast med knappar av metall. Med en knapptryckning för att låsa upp skärmen börjar klockan leta satelliter vilket den hittar väldigt fort även om jag är i rörelse. Även om jag lägger ifrån mig min 305:a så tar den klart längre tid på sig att låsa satelliter jämfört med 620.

När jag börjat springa finns upp till fem skärmar tillgängliga under löpning. Fyra som kan konfigureras fritt samt en standardskärm med variabler som Garmin kallar Löpdynamik där kadens, vertikal rörelse och markkontakttid finns med, vilket mäts med sensorer i pulsbandet. Jag var rädd att datat skulle bli svårläst med fyra fält som jag är van vid från 305:an men så är det inte alls, utan det går lätt att läsa av skärmen under löpning och med ett snabbt svep över skärmen växlar jag enkelt mellan skärmarna.


Med bara två fält blir siffrorna såklart större.
Tre fält
Direkt efter passet får man en summering av passet på några skärmar, mycket användbart och sunmmeringen finns också lättillgänglig senare under historik.
 


Armbandet är något kortare än på tidigare Forerunnermodeller, eller i alla fall jämfört med min gamla 305:a och den sitter bra på min tunna handled och fungerar som sagt utmärkt som vanlig klocka när man inte tränar.



Efter passet kan passet laddas upp till Garmin Connect, via USB eller, vilket är en nyhet med Forerunner 620 med det inbyggda Wifi:t via ett program som heter Garmin Express Fit som man laddar ner från Garmins hemsida. Det är bara att lägga klockan vid datorn och trycka Connect med Garmin Express Fit öppet så överförs passet snabbt. Här är t ex dagens distanspass som jag nyss förde över. 

De nya (jämfört med Garmin Forerunner 610 och äldre modeller) parametrarna som Forerunner 620 kan mäta via sensorer i pulsbandet är kadens (antalet fotisättningar per minut), vertikal rörelse (mätt i centimeter) och tiden foten är i marken (enhet millisekunder). Så här ser det ut i Garmin Connect. Det här passet, ett distanspass på 12km i 4:18-fart summerades med en kadens på 176, en vertikal rörelse i snit på 9,3 cm och en markkontakttid i genomsnitt på 226 ms. Kadensen i realtid låg ofta mellan 178-182 under löprundan med något lägre värden i början.

Kadensen från första löppasset med klockan.
Här är alla tre nya variablerna samtidigt
Vad som är "bra" och vad de här parametrarna "ska" ligga kring vet jag inte men hittade vägledning på Garmin Connect och med referens till blott det första passet så ligger då min kadens och markkontakttid i den blå zonen, medans den vertikala rörelsen ligger i den gröna zonen vilket också syns i graferna. Jag vet ju att min löpteknik är åtminstone hygglig och det första passet ger ett kvitto på att det rent objektivt stämmer mätt enligt dessa tre variabler på ett enstaka pass. 


Nu håller det här inlägget redan på att bli en recension märker jag, vilket det är för tidigt för. Jag håller fortfarande på och lär mig. De första intrycken är att Garmin Forerunner 620 är en smidig, välbyggd och kompetent löparklocka som samtidigt är väldigt användarvänlig.


Detta inlägg är ett samarbete med Garmin som jag också fått klockan av.

måndag 2 december 2013

Både Off och On

Två dagars helvila fredag-lördag satt fint efter en bra träningsvecka. Jag kom ändå ut på ett femte pass medans det fortfarande var dagsljus men valde att sänka kraven och också korta av passet. Det blev dryga milen på min vanliga terrängrunda, en runda jag verkligen uppskattar på omväxlande mjuk och ganska stenig single track genom tallskog, blandskog över hällar, längs med sjön och genom fina hagar med gamla ekar. Tempot var OK och känslan bra och det var ganska läckert i blåsten, hur vinden slet i trädkronorna högt ovanför mig medans det så gott som var helt lä nedanför där jag sprang. Valde att stanna till på en klipphäll vid sjön för att höra vågskvalpet och se vinden skapa vita gäss över vattenytan. Total och härlig närvaro!

Infektionen jag gått och burit på hela november vill inte riktigt lämna kroppen och jag är lite snorig och hostig, liksom resten av familjen. På jobbet har jag fokuserat på jobbsökande och varit på flera intervjuer och det gör att träningen inte är i fokus just nu och jag känner mig lite "off". Det är OK och kanske t o m välbehövligt och det är ju egentligen det jag gillar. Att löpningen kan vara bra till så mycket, både för att sätta mål och utmana sig själv å ena sidan. Å andra sidan bra för att ibland bara komma ut en timma och få lite egen tid och lite frisk luft. Det behöver inte alltid gå så fort och det behöver inte alltid vara så strukturerat!

Om jag är lite Off med träningen blev jag lite mera On ikväll, då min nya pulsklocka kom hem, Garmins nya Forerunner 620. Den har jag fått från Garmin för att skriva om här på bloggen, vilket jag vill vara tydlig med. Återkommer till detta i inlägg framöver såklart! Alltid roligt med nya prylar!