lördag 3 augusti 2013

Tvåtusingar med foten på bromsen

Då förra inlägget hette avbrutna tusingar borde detta heta "fullföljda tvåtusingar" men som synes är rubriken en annan.

Efter känningen/bristningen (?) i låret i söndags vilade jag från träning måndag-tisdag och jag kände av stelheten och ömheten vid belastning. En lätt morgonjogg onsdag morgon gick dock bra och det kändes faktiskt bättre efter det. Ett lättare pass torsdag eftermiddag, två varv i motionssspåret fungerade också bra och nu var vad det nu än var nästan borta.

Ikväll efter en heldag med värme och bad var det dags att prova lite fart igen för att se hur benet skulle reagera på det. Tvåtusingar fick det bli, eftersom det är en form av intervaller jag gillar och det var länge sedan. Fyra stycken, en minuts gåvila, inga konstigheter och ett pass jag kört många gånger, jag gillar den korta vilan då pulsen inte hinner gå ner så mycket. Någon maxinsats var det inte tal om utan jag tänkte att en fart omkring 3:55 min/km skulle erbjuda lagom belastning och ge bra träning utan att slita och ungefär så blev det. Tiderna 7:50-7:46-7-37-7:34 ger 3:55-3:53-3:48-3:47 min/km och känslan var avslappnad och kontrollerad hela vägen och för att fortsätta bilanalogin i rubriken så fanns det en växel till att lägga i som jag inte utnyttjade även om jag blev trött i slutet då trean och fyran gick något fortare än jag tänkt mig.

Förmodligen var det väl då ingen bristning ändå då den väl inte borde läka så här fort hur liten den än var? Spelar väl ingen roll nu ändå. Jag fortsätter träna ganska spontant och lustbetonat ett tag framöver och hoppas att känningarna inte återkommer!

5 kommentarer:

  1. Toppen att det känns bra! Och tänk att kunna öka fast man bromsar - inte illa! :-) Själv sprang jag ju som en galning igår, fast jag måste haft handbromsen i hela tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag släppte visst lite på bromsen på tredje intervallen och ville sedan hålla samma fart på fjärde. Ja, det skönt att den där känningen verkar ha försvunnit!

      Radera
  2. Håller med, inte dåligt! Har nu följt din blogg under ett par månader och njuter lika mycket nu när jag läser som jag gjorde för första gången.
    Har du några tips för att orka hålla högre tempo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det var trevligt beröm Oliwer, just nu bloggar jag verkligen på sparlåga och så kommer det vara i augusti men när semestern är slut och Lidingö närmar sig blir det förhoppningvis mera aktivitet här!! Svårt att svara på utan att veta något om du och hur du tränar. Träna mer är det första, givna svaret på hur man blir snabbare. Alla vill och kan sedan inte springa stor mängd, jag är en av dem. Då gäller att höja kvalitetén på de pass som blir av och samtidigt lyssna på kroppen så att du inte skadar dig. Jag tycker att långa intervaller, t ex just ett sådant pass som inlägget handlar om, och tröskelträning på ca 90% av maxpuls har hjälpt mig bli en snabbare löpare.

      Radera
    2. Det förtjänar du!
      Alltid roligt att läsa inlägg som ger en motivation som i sin tur resulterar i att man sitter och småskakar för att man vill ut på spåret. Har försökt tränat fyra gånger i veckan med varierad distans samt hastighet men jag tycker det är svårt att känna förbättring.. Kanske inte de där kvalitéerna finns där i mina pass..?
      Oliwer

      Radera