måndag 31 mars 2014

Bromsade lite men satte ändå PB

I helgen hade jag planerat ett långpass på 25 km eventuellt med lite fartinslag. Jag har tränat på bra, riktigt bra ett tag nu och trots att förra träningsveckan var relativt lätt kändes det trögt mot slutet. Det blev tydligt i fredags på en lunchjogg till Bergianska trädgården. Strålande solsken och vindstilla. Kortbyxor, solbrillor och massor av löpare ute. Sprang upp i backe med vackra gamla ekar och beundrade utsikten vid Pipers park och stannade på en klippa vid vattnet mittemot Haga och njöt i vårsolen. Fantastiskt men löpningen gick tungt. Pulsen högre än vanligt och vaderna stela och inte samarbetsvilliga. Helt enkelt slitsamt och tråkigt trots låg fart och fint väder.

Det var därför ett lätt beslut att backa lite från planeringen. Ta en mysig frukost med familjen och tidning istället för ett tidigt ensamt långpass lördag morgon. En lugn förmiddag hemma för att efter lunch istället för långpass ge mig ut på en väldigt lugn och skön runda i vårsolen.

Det är härligt att träna nu i vårsolen men nu börjar också en annan säsong, villaägarens högsäsong och igår hann jag rafsa lite i trädgården, röja lite på altanen, montera studsmattan till barnens stora glädje och tvätta bilen medan andra sprang Premiärmilen. Senare på kvällen blev det dock löpning igen, först 7 km lugnt med hustrun följt av ett par km i 4:30-fart och avslut med 5 km i 4 min/km. Kontrollerat men på lite halvtunga ben. Totalt 15 km och totalt 28 km i helgen. Tunga ben är inte så konstigt kanske då det var veckans sjätte pass och den tredje marsveckan med en veckomängd nära 70 km/v! Idag är det sista mars men jag tar inte tillfället att få in ytterligare en mil i träningsdagboken. Jag behöver vila idag och har redan sprungit 27 mil i mars vilket är en mil mer än den tidigare rekordnoteringen från mars 2012.

Det är en fin balansgång jag går. Mycket träning och mycket annat men att träna på den intensitet jag gjort de senaste dagarna frestar dock inte på utan är mera skönt. Min plan är att försöka hålla träningen på en bra volym ett par veckor till för att sedan ta en riktigt lugn vecka innan påsk då några dagar i London med de stora barnen hägrar. Uppstarten den här veckan blir också lugn så får jag se om kropp och skalle är sugen på kvalitétspass senare i veckan.

8 kommentarer:

  1. 27 mil! Se där ja!
    Du ligger ju på min veckomängd nästan med 7 mil.
    Imon ny månad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har gått överraskande bra trots nytt jobb t ex. Att minska på lunchträningen men istället förlänga ett av veckans pass på upp till 15-18km har fungerat bra! Ja, april kommer nog se lite mindre mängd hos mig men förhoppningsvis lika hög kvalité!

      Radera
  2. Låter som du har full koll och bra balans! Och en ny fin header! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det Louise, tack! Det känns lite som en balansgång faktiskt och just idag är jag trött men det kan också vara sommartiden och att fyraåringen sovit dåligt! Ja, headern ja, lite för bred är den men jag provar ett tag i alla fall :-)

      Radera
  3. Sju mil p/v alltså, då är det 4:00-fart genom tillvaron som gäller då eller?! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland i alla fall, om det blir det på maraton återstår att se :-)

      Radera
  4. Snitsig bild du har fixat längst upp, riktig glidare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, Har inte riktigt bestämt mig för att ha kvar den, den är lite väl stor kan jag tycka! Den togs för en reportage i senaste numret av Intersport Magazine :-)

      Radera