onsdag 3 december 2014

Löparsnack! En ny podcast om löpning


Eftersom jag avslutade förra arbetsveckan genom att lämna jobbet i löparkläder gjorde jag det omvända i måndags morse och inledde veckan med att springa till jobbet. På eftermiddagen var jag tillsammans med Ann-Sofie och Eva, två fantastiska tjejer i mitt nätverk av löpande vänner som jag aldrig lärt känna om det inte vore för den här bloggen, inbjuden till Iris Media för att under ledning av journalisten och redaktören Agnete Dannenberg spela in pilotavsnittet av en ny podcast om löpning som snart kommer att ha premiär - Löparsnack. Det finns ett fåtal podcasts om löpträning men Löparsnack kommer till skillnad från de flesta andra att bestå av samtal mellan en grupp löpare och inte av att en enskild gäst intervjuas.

Vi hade en väldigt trevlig timma, som dock gick alldeles för fort, i den lilla studion. Det kändes nervöst och lite stelt i ungefär en minut sedan flöt samtalet bra. Vi pratade om vinterlöpning i första avsnittet, om säsongen som varit, om löpning under och efter graviditet (Ann-Sofie), om att hantera smärtan under långa utmaningar som 100 Miles, Ö till Ö och maraton och en hel del annat. Jag fick kanske inte med allt jag ville säga, kommer i efterhand såklart på massa bra saker och jag hade mera att prata om men jag tror ändå det blev riktigt bra och jag tror verkligen på den här formen och tror att det här kan bli riktigt bra!

Avsnitt nummer två är redan inspelat och utan att avslöja för mycket kan jag säga att det kommer att ha fokus på traillöpning, upplevelser och ultra men en inspirerande samling människor vid mikrofonerna! Som sagt, jag tror verkligen på konceptet och ser fram emot att höra resultatet av inspelningen som jag tror kommer ha premiär nästa vecka! Löparsnack finns på Instagram, Twitter och Facebook, gå in och gilla sidan får du nyheter om podcasten i ditt flöde!


Igår hann jag också med ett tidseffektivt träningspass på lunchen, sju kilometer progressiv snabbdistans på löpband där jag ökade farten från 4 min/km till 3:30 min/km på sista kilometern. Känslan i kroppen är bra men då jag nu sprungit tre dagar i rad tar jag en planerad vilodag idag. 

14 kommentarer:

  1. Kanske går att klämma in mellan böckerna jag hittills hellre lyssnar på än pods. Kanske ändrar jag inställning när jag hör er :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prova, annars kommer det ju nya avsnitt med andra deltagare om du inte gillar första avsnittet :-)

      Radera
  2. Ni är så proffsiga med Poddar, intervjuver och kontakter. Själv får jag skriva om glömda kalsonger :-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, rolig kommentar Lennart :-) fast det brukar handla om mer än sådant hos dig eller hur?! :-)

      Radera
  3. Ska ge det en chans.

    Är inte mycket för att läsa om löpning (se tidningar och kanske än mindre lyssna på det) Jag är nog som en fotbollsspelare som har fotboll som yrke (i mitt fall stor hobby) och som inte gillar att se eller lyssna på fotboll.
    Som sagt, jag ska ge det en chans ... och det har såklart inget med er att göra som personer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget fel i det! Det är ju härligt att bara springa, man måste ju inte ha det som övrigt intresse också! Själv bara växer mitt intresse för träning, löpning och lära mig mer om och av andra löpare.

      Radera
  4. Spännande, det vill man ju höra :) Var hittar man själva "ljudet"? Inte så inne på det här med poddar och grejjer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Karin, jag vet inte ännu, men antar att den kommer gå att hitta via ITunes om du använder t ex IPhone eller appen "Libsyn" som är vanlig för podcaster, eller någon hemsida, jag kommer såklart lägga ut länkar här när den finns att lyssna på! :)

      Radera
  5. Har lyssnat på podden och tycker att det är en mycket inspirerande och bra start!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du gillade den Fredric!!

      Radera
    2. Några rader på min blogg blir det också :) http://running.keken.se/2014/12/det-dar-satans-morkret-ska-snart-vika-hadan.html

      Radera
    3. Kul Fredric, det ska jag in och läsa!

      Radera