torsdag 24 januari 2013

Tips på tidseffektivt backpass!

Ont om tid? Bara en dryg halvtimma till förfogande? Kanske tänker du, "det är ingen idé, vad hinner jag på en halvtimma?" En hel del hinner du och vill du köra ett lite tuffare pass så hinner du det också, tro mig! Ont om tid var precis vad jag fick igår på lunchen, "uppfann" i alla hast därför ett kort och tidseffektivt backpass på löpbandet.

Ställde in lutningen på 0,5% direkt och farten på 4:35 min/km, vilket just nu för mig är bekvämt men snabbare än helt lätt distansfart på löband. Efter en dryg kilometer inledde jag backdelen som bestod av 5x3 min backe, där varje treminutare sprangs enligt;

- 1 min på 2% lutning
- 1 min på 4% lutning
- 1 min på 6% lutning

"vilan" bestod av att jag sänkte ner bandet till 0,5% lutning igen i två minuter med bibehållen fart. Det blev ett bra och kvalitativt pass på den begränsade tiden, benen fick jobba och minutrarna på 6% kändes tunga men kontrollerade där jag fick jobba lite hårdare utan att behöva "slugga" mig igenom slutdelen av passet! 1,5km nerjogg utan att sänka farten, tvärtom höjde jag den en aning för att vinna lite tid. Svepte en halvliter vatten, "Gunde-dusch" i turbofart på det och iväg på möte rödmosig i ansiktet, lunchen fick vänta en timma!

Jag valde bandet idag då jag varit lite less och beklagat mig lite på kylan på sistone, de finns dock de som har det betydligt värre, om det nu bor några löpare på världens kallaste bebodda plats t ex med en medeltemperatur på -51 grader Celsius i januari och en rekordnotering på under 70 minusgrader! Brrr!

En tidseffektiv dryg halvtimmas träning i shorts och T-shirt, 8km på drygt 36 minuter på 87% av maxpuls i snitt! Fortsätter kylan ställer jag mig på bandet på fredag igen!

2 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Har precis kört "ditt" pass i mara-fart och det blev både väldigt tidseffektivt och "skoj" att köra backintervaller på löpband. Kändes väldigt bra!

    Vet inte om jag behövde slugga mig igenom sista "backen" men det var iaf inte långt ifrån. 6% är ganska tufft på femte intervallen... Men, bra pass blev det och detta kommer jag garanterat köra igen!

    SvaraRadera
  2. Varsågod Tobias, då sprang du i lite högre fart än jag och tuffade därmed till det lite ytterligare och jag kan tänka mig att det blev lite tuffare då! Bra sprunget!

    SvaraRadera