söndag 27 september 2015

Nöjd, t o m lite stolt!

Löparpeppen är ganska stor nu! Finväder och mängder av fina prestationer av löparkompisar på Lidingö igår och Berlins gator idag som jag gläder mig åt! Jag själv är väldigt nöjd, lite stolt t o m, med den här träningsmånaden när det återstår några dagar av September och jag kommer kunna summera ca 270 km löpning när det blir oktober. Dagens långpass var 34 km långt med en 5 km lång fartökning i marafart och gick utan problem och det sätter punkt för en 75 km-vecka. Bra!

Får jag vara nöjd? Självklart får jag de även om de fåtalet läsare som börjat skriva nedlåtande kommentarer här senaste halvåret säkert kommer slå ner på detta men jag bryr mig inte om det. Har man inte fyra barn är det nog svårt att föreställa sig hur intensiv månaden efter skolstart är! Det är föräldramöten, utflykter, matsäckar som ska packas, uppstart för träningar med extra föräldramöten, skjutsningar, öppet-hus på nya skolor och så där håller det på i flera veckor. Lägg till att både jag och min fru vill träna några kvällar i veckan samtidigt som vi ska sköta hus och hem och helst också i alla fall ha någon timma över då och då att ta det lugnt och ni kan nog i alla fall ana att det inte direkt råder några sysselsättningsproblem den här tiden på året, eller för den delen i december eller maj som brukar se likadana ut. Att få till fokuserad träning när kalendern är så fullmatad kräver både kreativitet, planering och disciplin!



Mitt i allt detta har jag fått till en riktigt bra träningsmånad och det var viktigt nu inför maran! Efter halvmaran och med bra träning efter det har det känts allt bättre med träningen och under tisdagens timslånga pass som gick något snabbare än tänkt marafart kändes det som att jag återigen faktiskt är i sub3-form. Enligt den här artikeln av Greg McMillan är jag nästan redo att "hit my goal pace".

Jag har hyggligt "consistent mileage" med undantag för någon enstaka vecka, om än inte under lika lång period som artikeln beskriver men under de senaste två månaderna. De långpass jag sprungit som är några färre än jag brukar ha i benen har gått bra och jag har inte varit speciellt sliten efteråt. Det gäller även de långpass som innehållit fartökning. Det har blivit några mil i marafart och planen är att fortsätta med det och även förlänga de här passen något och det som återstår är att få att få den att kännas "bekväm" men det ska också sägas att marafartspassen ofta snarare gått i 4:05-fart än 4:15-fart. Så här har löpmängden sett ut per vecka från det att jag i slutet av juni startade från noll km igen:

Upptrappning i juli
12,4 km
14.5 km
37,5 km
30,2 km
juli/aug: 51,7 km

Augusti:
17,3 (semestervecka med resa)
60,5 km
60,9 km
51,1 km
 aug/sep: 52,3 km

September:
48,2 km
68,7 km
75,3 km

De senaste tre veckorna har jag fått till fem pass per vecka och även om många långpass varit korta så har jag sprungit långpass varje helg. Och att springa fler gånger per vecka istället för några färre pass men fler kilometer lönar sig för mig och ger mig mera hårdhet i benen och bättre träningseffekt. Två långa långpass återstår, alternativt ett riktigt långt och två kortare fast snabbare.

Springer jag under tre timmar i New York kommer jag vara väldigt nöjd, jag siktar inte högre än så. I min ideala scenario springer jag några minuter snabbare än tre timmar med samma kontrollerade känsla jag hade på Vintermarathon 2014 där jag avslutade tävlingssäsongen med att springa höga 2:55 med en bra känsla hela vägen. Ännu finns det ett par veckor till att jobba på planen!

Cyklingen har fått stå tillbaka lite nu för löpning men igår var det så fint väder att jag inte kunde
motstå en kort tur i solskenet

4 kommentarer:

  1. Nej vad synd att höra att det hittat troll till din blogg också :( Blev utsatt för dem (eller det?) i vintras då jag fick höra att jag är för tjock för att springa maraton och efter det har jag inte riktigt kunnat se fram emot kommentarer på samma sätt, speciellt inte de anonyma (eller med namn utan länk), vilket är tråkigt.

    Klart du ska vara nöjd med det du åstadkommit, det är en himla bra mängd du fått ihop helt oavsett livssituation och om man dessutom lägger in allt det andra i ekvationen så vet jag faktiskt inte riktigt hur du får det att gå ihop :) Hejar på dig i New York, samtidigt som jag är lite avundsjuk för att du får åka dit och uppleva min favoritstad och maratonloppet där. Skulle SÅ GÄRNA själv vilja springa det, men skulle allra helst vilja kvala för det skulle kännas lite bättre, men jag har väldigt långt kvar till att ens kunna drömma om kvalgränserna... Hoppas du håller dig undan dagisförkylningarna och får en bra träningsmånad i oktober också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suck Johanna, det är ju inget tvång att läsa bloggar man inte gillar, eller hur? Tråkigt att du fått sådana kommentarer, dina meriter talar ju för sig själva! Heja dig!

      Jag har ju ett flexibelt jobb så lite kan jag träna på luncherna. Sedan börjar barnen bli större vilket underlättar men visst är det ett pussel!! Hoppas på några bra träningsveckor till innan nedtrappning! Ser fram emot NYC, har inte varit där tidigare!

      Radera
  2. Allvarligt!? Vem kan skriva något negativt om dig ö.h.t? Bra att du struntar i dem! Jag tycker du är grym och en stor förebild! För att inte tala om inspirationskälla! Keep up the good work!
    (Och Johanna, fruktansvärt trist att läsa om dina troll! Måste vara människor med väääääldigt lite hjärta...)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Ingmarie! Jodå ibland dyker trollen upp, t ex i inlägget där jag stack ut hakan och skrev PM krönikörer som klankar på oss som tränar. Där finns en del...intressanta..kommentarer...de sticker ut sina fula trynen ibland.

    SvaraRadera