torsdag 6 maj 2010

Sista passet innan Kungsholmen Runt - sämre än vila?

I tisdags lätt lunchdistans på bara 5,1km och igår kväll sista lätta tröskelpasset inför lördagens tävling.

Det kändes fantastisk segt och oinspirerat under 2km uppjogg, efter en lång arbetsdag och dessutom var det ganska nära inpå middagen. Jag var också stel och faktiskt lite öm i höger höft och ben. Bättre känsla sedan under tusingarna som sprangs på 4:11, 3:59 och 3:59 utan någon syra och utan att förta mig på något sätt. Tvärtom riktigt lätt känsla. Efter ytterligare 2 kilometers lätt nedjogg med lite inlagd löpskolning och flytlopp så var jag färdig för kvällen. Snittpulsen blev för övrigt igen fina 166 bpm.

Efter passet kändes det faktiskt inget bra i höger ben, det kändes märkligt svagt och instabilt uppe i höften och i vaden men förhoppningsvis är det bara det vanliga känna-efter-för mycket-innan-tävling-syndromet men jag kan inte riktigt släppa tanken att det hade varit bättre att vila istället...

Nu väntar i alla fall två dagars helvila från träning innan halvmaran så hoppas jag på att benen är springsugna på lördag.

12 kommentarer:

  1. Din kropp brukar väl inte gilla att vila för mycket innan tävling? Tror du gjorde rätt och med två dagars vila kommer du vara i gott slag till på lördag! Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte vad min kropp egentligen föredrar... :-) det är nog mest att jag är rädd att vila för mycket av någon konstig anledning.

    Hoppas du har rätt! Får väl försöka jaga ikapp dig, ser att du är placerad i startgrupp 1 och jag i grupp 2 på hemsidan.

    SvaraRadera
  3. Helt normalt. Oj oj oj vad löpsugen du kommer att vara på lördag.

    Vad kommer du ha för upplägg på kungsholmen?

    Kommer du att justera målsättningen på halvan?

    SvaraRadera
  4. Det kommer säkert gå jättebra! Vi kanske ses i vimlet :)

    SvaraRadera
  5. Att inte vara lite nojig inför en tävling är onormalt, så det är säkert syndromet som spökar. Ha en lyckad lördag!

    SvaraRadera
  6. Verkar väl toppen, du är på g! Ses kanske på lördag (trots att jag "fegar" ur och kör milen :)

    SvaraRadera
  7. Magnus, hoppas det! Upplägg vet jag inte, en första kilometer kanske i trakten av 4:20-tempo och sedan ligga mellan 4:10-4:15 hela vägen för att se om jag orka trycka på i slutet är väl någon form av plan...1:30 förblir målet just nu

    Andrea, tack! Hoppas vi ses

    Ellinor, hoppas det kanske med din support, håll utkik efter en grön tröja med nummer 262

    Oliver Sture, tror och hoppas du har rätt, känns bättre idag faktiskt, tack!

    Petra, hoppas det och hoppas vi ses i vimlet! Lycka till själv på milen, det kommer gå jättefint!

    SvaraRadera
  8. Håller tummarna att det bara är lite fjärilar i magen som ger dig lite känningar i höften. Kör så det ryker på lördag!! //J

    SvaraRadera
  9. Jag tror som de andra att det är dina tävlingsnerver som spökar i benet. På lördag kan det dessutom ha spätts på med stark sjukdomskänsla, magont, värk i lilltån och stort behov av att få sova.;-)

    SvaraRadera
  10. Lycka till Staffan!! Du fixar det galant! Mantrat "stark, latt, snabb" (ratt ordning?) har jag borjat anamma nu ocksa - anvander du dig bara av det ska du se att det gar latt som en platt.

    SvaraRadera
  11. Tack Jesper, känns bättre idag!

    Ingmarie, usch då :-)

    Petra. tack! Kul med mantrat, jag brukar köra Snabb-Stark-Lätt

    SvaraRadera