lördag 3 september 2011

Saknad efter Garmin och korta intervaller

Rapport från en familj svårt härjad av förkylningsvirus...

Jag saknar min Garmin! Fick ett mail i torsdags att ärendet var "completed" så jag hoppas att posten levererar den på måndag.

Jag har försökt mäta sträcka med min telefon och appen Endomondo istället men jag är väl för oteknisk för min så kallade smarta telefon hittar aldrig några satelliter trots att jag varit ute och kutat i över en timma och irriterat tittat på telefons display då och då. Jag mäter istället just nu mina rundor manuellt på jogg.se för att få ett hum om hur långt jag sprungit. Knepigare blir det med intervallpass, jag mätte upp en sträcka som var 560m och som jag tänkt springa tio gånger idag på förmiddagen. Slitsam, jobbig löpkänsla hela vägen och jag nöjde mig med åtta repetitioner för att inte vara för sliten på morgondagens långpass men genomförde i alla fall alla repetitioner mellan 1:49-1:57 ca vilket i så fall ger 3:14-3:29 min/km.

Imorgon bitti blir det långpass på ca 20km, väckarklockan står på 06:00 för att hinna få i mig lite kaffe och frukost innan jag försiktigt knackar på hos D för gemensamt pass kl. 06:30. Bristen på långpass är det som oroar mig en aning just nu, jag har prungit sparsamt med långpass hela året, knappt ett per månad, senaste var 23 juli. I och för sig har jag en del halvlånga distanspass i benen, t ex kuperade 16km i 4:21-fart 11 augusti men det var ett tag sedan nu. Jag får nog ställa in mig på att sista fem km  på halvmaran kommer att vara slitsammare än vanligt.

Stallarholmsloppet har jag lagt till handlingarna men visst var det kul att vinna ett lopp! Här är resultaten. Att  jag var nästan tre minuter före tvåan i mål visar att det inte direkt var mördande konkurrens. Ännu en rolig detalj från loppet i lördags, broöppning mitt under pågående tävling! Det drabbade dock bara de löpare som inte hunnit avverka ca 4,5km på 35 minuter. Jag hade hunnit gå i mål, snacka lite med medlöpare och joggat över bron igen på nerjoggen till bilen när jag hörde signalen för broöppning.

Start Stallarholmsloppet, jag kisar mot solen för inte grinar jag väl illa
redan innan jag fått bort startlinan från magen??



7 kommentarer:

  1. Att vinna en tävling med 3 minuter är ju helt otroligt. Du är löparbloggarnas svar på Gunde Svan! :-)

    Kan du inte roa dig med intervaller på bana så länge klockan är verkstad?

    Ang halvmaran så lutar det åt en start, verkar som vi lyckas ordna barnvakt. Siktar som du på 4-fart och kör så länge det håller. Att återupprepa succén från Enhörna vore inte helt fel!

    Trevlig helg och hoppas du får till ett bra långpass imorgon som ger självförtroende inför loppet.

    SvaraRadera
  2. Bara tävlingsoutfitten väcker ju skräck hos konkurrenterna. Gröna skor med matchat linne.

    SvaraRadera
  3. Thomas, ha ha, fast i det här fallet säger det väl mera om klassen på motståndet än om min prestation, fast visst är 3 min på 5k välväldigt mycket.

    För att springa på banamåste jag åka in till Tälje IP vilket är närmast för mig och det bli lite för omständigt, hoppas få tillbaka klockan snarast. OM du startar halvmaran så startar och springer jag gärna ihop med dig, det vore hur kul som helwt och vi kan hog hjälpa varandra en hel del, precis som på milen på bana. om du sedan, som jag misstänker är starkare än jag så kommer jag naturligtvis att släppa iväg dig så att vi i så fall gör våra egna lopp. Vi kan väl bestämma detaljerna lite närmare race day?

    SvaraRadera
  4. Mats T, visst är det snyggt? Fast egentligen är det linnet och shortsen som är matchade fast det inte riktigt syns på bilden, shortsen har gröna ränder i samma färg som linnet och båda kommer från Adidas Adizero-serie och för att bli komplett skulle jag haft ett par gröna Adidas Adios på fötterna och inte mina gröna Asics Tarther men som sagt,, det funkar riktigt bra ändå!

    SvaraRadera
  5. Harligt att lasa om forstaplatsen Staffan! Fin marginal skulle man kunna saga!:) Bra jobbat!!

    SvaraRadera
  6. Jösses vilken formtopp du uppvisar!
    Härligt!
    Jätte kul att läsa din blogg!
    Och stort GRATTIS till din prestation i tävlingen!

    SvaraRadera
  7. Tack Petra, ja det var en annorlunda upplevelse, både att vinna och t ex att inte veta om jag gått i mål :-)

    Linda, nja, jag vet inte, tiden 19:10 på 5km är jag inte så nöjd med men jag hoppas vara i form till halvmaran i Stockholm, bara den här segdragna förkylningen släpper, tack!

    SvaraRadera