onsdag 5 oktober 2011

Backintervaller med tippex i benen

Nyss hemkommen efter 14km distanslöpning med joggingvagnen i 4:53-fart där jag också lade in 10 backintervaller, fem i lång backe efter ca 4km och fem i kort brant backe efter 13km löpning. Klockade inte intervallerna men i långa backen på ca 150m gick det i omkring 3:20-3:30-fart och kändes ganska segt och i korta backen på ca 70-80m gick det i ett sprinttempo strax under 3 min/km med rappare känsla i benen. Ett bra pass på det hela taget! Jag har blivit en bättre backlöpare i år trots att jag inte sprungit så många sådana här pass, det märktes inte minst på halvmaran! På slutet stannade vi i en glänta i skogen där dottern, som verkligen gillar att vara ute, fick krypa omkring och plocka bland mossa, blåbärsris och stenar medans jag stretchade ordentligt.

Jag har något skit i kroppen, benen känns ungefär som de är fulla med tippex om nu någon kan föreställa sig det, liksom bara trötta och sega. Pulsen är normal men jag känner mig rätt trött. Antingen är jag inte återhämtad från förra veckans träning eller så är det en lättare förkylning som spökar. Jag tror på det senare då jag är lite raspig i halsen varje morgon och går och snorar lite grann. Dottern hade feber i helgen och är förkyld och har sovit rätt ytligt och vaknat många gånger varje natt så min nattsömn har också blivit lite si och så senaste dagarna trots att jag försöker gå och lägga mig lite tidigare varje kväll för att kompensera.

Känns det bättre imorgon kör jag ett kvalitétspass imorgon kväll igen, antingen intervaller eller en lättare snabbdistans i vårt kuperade motionsspår. I helgen kommer det bli svårt att få in träning då min fru jobbar lördag och vi är bortresta hela söndagen. Jag har tickat av både tusingar och 4x1500m i veckan som gick men vill gärna få in två kvalitétspass till inför Hässelby innan det är dags att försöka ta det riktigt lugnt nästa vecka. Intervaller eller snabbdistans imorgon kväll och så det sista kvalitétspasset kanske på tisdag nästa vecka, kompletterat med lugnare distanspass där det passar. Så får det nog bli! Så får vi hoppas att tippexkänslan i benen och i resten av kroppen försvinner snart!

6 kommentarer:

  1. Förstår hur du känner men vill ändå säga detta:
    Lyssna på kroppen och våga vila om du känner dig seg. Farten har du där. Bättre att vara utvilad på raceday än att ha lyckats klämma in två kvalitetspass baraföratt...

    SvaraRadera
  2. Så rätt Erik, och ändå så svårt...Jag har i alla fall bestämt mig för att byta ut kvällens kuperade snabbdistans mot ett vanligt distanspass i motionsspåret, sedan blir det nog ett par dagars helvila för att försöka bli av med den här förkylningen.

    SvaraRadera
  3. Så praktiskt, Erik hade redan fått sagt det jag tänkte säga. Och du har lyssnat också. Vilket tur, så slipper jag framstå som förnumsiga kycklingmamman igen. :-)

    SvaraRadera
  4. Tack för omtanken Bureborn, jag ställde faktiskt in passet ikväll helt och hållet och det var rätt beslut som det kändes! Hoppas det känns bättre imorgon, i så fall blir det ett lättare pass i spåret!

    SvaraRadera
  5. Tippexkansla i benen ar inget att ha, hoppas det gar over! :)

    SvaraRadera
  6. Tack Petra, precis hemkommen efter 13km kuperad distanslöpning och känslan i benen var idag i princip som vanligt efter att ha vilat ordentligt igår istället för att träna!

    SvaraRadera