torsdag 21 mars 2013

Vila gav pigga ben igen!

Tre dagars helvila från löpningen har gjort mig gott! Benen känns piggare och mindre ömma om än inte helt fräscha fortfarande. Planen var att sticka ut på en kort jogg igår kväll men lite känningar här och var som ofta kommer när jag vilar några dagar, snöfall och inte minst de arktiska nordanvindarna gjorde att jag bestämde mig för att vila ytterligare en dag.

Ikväll kom jag i alla fall ut på en 6km jogg med några (6 st) stegringar. Fästet var bra med hård, sträv snö och inte speciellt mycket is.

Jag känner mig fortfarande rätt opepp på Premiärmilen men kommer att springa i alla fall. De senaste dagarnas snöande har inte förbättrat motivationen. Med solen idag så började dock lappmöglet smälta och eftersom det nu väntar några dagars högtryck med uppehållsväder så får nu arrangören möjlighet att ploga bort snön så gott det går och sanda isiga partier så att underlaget blir så bra som möjligt på söndag. Det stod i alla fall i det mail som kom i veckan från Premiärmilen.

Nu hämtar min snabba kompis Tobias upp mig vilket gör att jag inte behöver åka hemifrån lika tidigt och stå och frysa efter att hämtat nummerlappen, det gjorde beslutet att springa lite lättare, tack för det! Det ska faktiskt bli rätt skoj ändå och att ställa in p g a kyla och låg motivation hade varit trist och knappast förbättrat just motivationen!

Jag försöker att inte vara så tidsfokuserad, självklart vill jag inte bryta min svit med miltävlingar sub40 som jag alltid tjatar som men skulle det hända så är det ingen katastrof utan då har jag gjort så gott jag kunnat  givet förutsättningarna på söndag helt enkelt. Vila imorgon och så en likadan runda som idag på lördag, där är min enkla uppladdning.

Jag har startnummer 390 på söndag, är du på plats och ser mig i vimlet, kom fram och säg hej!

7 kommentarer:

  1. Roligt att läsa att du känner dig lite "piggare". Även om vädret gör sitt bästa för att få en på dåligt (löpar-)humör så tycker jag att det ska bli skoj att tävla igen. Den där pirrande känslan vid startlinjen kombinerat med ångesten över att det (troligen..) kommer kännas alldeles för fort ibörjan innan kroppen kommer igång.. Tävling är speciellt :-)

    Ska bli skoj ses igen och springa ihop. Även om du haft det lite segt nu på slutet så hoppas jag du kommer få skoj på söndag och få med dig en bra känsla inför resten av säsongen.

    SvaraRadera
  2. Lycka till nu Staffan. Jag hoppas du hittar känslan nu när det är tävling. Försök i ha skoj o ta in den sköna "tävlingsatmosfären"

    SvaraRadera
  3. Det ska bli skoj imorgon Tobias och jag känner mig förväntansfull, trots det kommer jag nog öppna ganska försiktigt imorgon och känna på det lite trots att det bara är 10km.

    Det ska jag göra Olov, ha skoj och fokusera på en bra känsla och inte spänna mig! Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej Staffan: länge sen sist men nu är jag tillbaka som läsare och har läst ikapp din fantastiska blogg. Jag grundar det jag säger nu på min egen känsla inget annat.
    Kanske har du kommit till en platå mentalt och fysiskt. Du vet vad du har i kroppen men får inte ut det. Kanske ta hjälp av någon duktig löparcoach som kan följa upp och se saker du själv inte ser.
    Kanske få tillbaka glädjen och som du skriver köra KH runt på skoj.
    Bara lite tankar. Visst får man respekt för elitidrottare som inte alltid levererar. Man förstår hur sjukt svårt det är att ligga på topp flera år!
    Tack för en grym blogg och snabb löpning!
    //Anders

    SvaraRadera
  5. Föregående inlägg skulle skrivits på din racereport där du bad om input. Sorry.

    SvaraRadera
  6. Hej Anders, Nu först såg jag din kommentar, jag har läst din blogg också av och till, grym insats du gör med ditt lopp till förmån för Ecpat!!!

    SvaraRadera