fredag 7 januari 2011

Träningslusten återvänder

Min långa ledighet från den 23 december går mot sitt oundvikliga slut. Nackdelen med långa ledigheter är att det känns jobbigare när de är slut. Det postiva är att jag återigen kommer in i rutinerna och det påverkar träningen i positiv riktining!

Jag har tagit det lugnt under ledigheten precis som jag tänkte mig. Så här har det sett ut;

25/12 - Riktigt lugnt långpass 20km @5:19 min/km
29/12 - "Staffanmil" 13km 4:44 min/km med fartökning var tredje kilometer
2/1 - Längskidor 5,2 km @ 5:42 min/km i snitt om det nu är relevant på skidor, snittpuls i alla fall 165.
4/1 - Distanslöpning med en snabb avslutande kilometer (3:55 min/km), 8,3km @4:48 min/km.

Riktigt mycket vila således men långt ifrån helvila. Det har känts som lagom vila helt enkelt. Dessutom har jag varvat med snöskottning (altantaket idag drev upp pulsen rejält...), skridskoåkning och ett par kortare pass i pulkabacken.

Väderleken fortsätter att utmana oss löpare med ett slirigt tufft underlag men jag känner ändå nu ett sug efter lite mera regelbunden löpning så lite ledigt från löpträningen och bloggen har gjort mig gott!! Imorgon blir längdskidor ihop med min kompis David och på söndag kväll hoppas jag avsluta ledigheten med ett löppass.

Jag fortsätter fundera kring mål år från år och pendlar å ena sidan från hur rimligt det egentligen är nu efter fjärde barnet att jag ska fokusera på att bli ännu snabbare och bättre till att vara helt övertygad om att med en bättre optimering (läs mera regelbundenhet) av intervallpassen så finns det mycket att ta ut ur den här kroppen!

Nästa vecka ser lite spännande ut. Jag hoppas kunna delta i det gemensamma intervallpass som Lennart planerar och dessutom lovade jag i ett svagt ögonblick att hjälpa till med lite fysträning i äldsta sonens innebandylag. Jag tror jag ska köra kort och mycket lekfull löpskolning för att både få grabbarna att kämpa lite samtidigt som de ska tycka det är lite kul. Det är alltså över 20 st nioåringar...få se hur det går...

Trevlig helg!

8 kommentarer:

  1. Hej Staffan!
    Jag lägger ut lite info om intervallpasset på bloggen imorgon.

    Kort så blir det på Bosön. Storängshallen var helt omöjlig att få tillgång till.

    MVH

    SvaraRadera
  2. Härligt att du känner sug igen!Ta det försiktigt på det gemensamma intervallpasset bara. Fast ha hand om 20 nioåringar låter tuffare än ett intervallpass...;-)

    SvaraRadera
  3. Lennart, synd eftersom det försvårar mina chanser att delta eftersom det är så pass långt bort (en vardagkväll)från där jag jobbar och bor. Ska göra ett försök att vara med i alla fall...

    Ingmarie, hoppas jag kan delta, det är inte snutet ur näsan att dra till Bosön en kväll efter jobbet för mig...att ta hand om nioåringarna blir definitivt en utmaning!

    SvaraRadera
  4. Har ett tips om mål Staffan! Ha samma mål som jag med skillnaden att du tränar mindre och jag tränar mer :) Du optimerar kvaliten och sätter målet sub 1,25 och sub 38 utan mängdökning. Bra eller dåligt tips?

    SvaraRadera
  5. Hoppas du lyckas bättre än jag med löpskolningen. Jag provade på ett gäng 14-15-åriga fotbollstjejer - nu får de panikångest så fort de ser mig. Det är i alla fall vad min egen 15-åring hävdar... Att några av dem verkligen behöver löpskolas är det ingen tvekan om.

    SvaraRadera
  6. Tomas, låter i och för sig lite lockande, men sub 1:25...vi får se. Ett spännande experiment är det ju men att optimera träningen just nu med rådande väglag blir inte lätt. jag får låtsas som att 2011 inte börjat ännu.

    Anneli, panikångest....ha ha!! Jag får lita på att nioåringarna inte vet vad det är! OK, ribbad är lagd, då vet jag vilken ambition jag ska ha :) Vad nioåringarna framförallt behöver lära sig är att inte alltid kuta som om elden vore lös, t ex när det är uppvärmning...

    SvaraRadera
  7. Skönt att se att suget är tillbaka! Tror att resultatet av dina intervaller kommer att överraska oss igen till sommaren...

    SvaraRadera
  8. Janne, hoppas du har rätt. Som väglaget är nu så tvingas jag dock in på bandet för att bedriva någon slags kvalitétsträning. G

    SvaraRadera