måndag 12 december 2011

En vecka, fem mil senare och plötsligt ett helt år äldre

Förra veckan blev en bra vecka med över 50km löpning, om än kanske inte så varierad men då vädret plötsligt bestämde sig för att springa ifatt kalendern så är jag nöjd att jag fick till de fyra pass jag planerat, inkl ett långpass och ett pass med stegringslopp som blev så pass ansträngande att jag kommer att räkna det som ett kvalitétspass.

Förra veckan i sammanfattning

Jag har nu sprungit tre pass i mina gamla DS Trainers dubbade med Best Grip på olika underlag - frost och snö blandat med "ren" asfalt på tisdagen, snöslask på fredagen och asfalt/grus blandat med blankis igår och jag måste säga att jag är mycket positivt överraskad! Fästet är riktigt bra och jag har kunnat springa på avslappnat även så snabbt som 3:25 min/km. Jag fick inte till dobbarna  helt symmetriskt på skorna utan kommer att justera positionen på högerskon då dobbarna i den skon känns lite mera när jag springer på bar asfalt jämfört med vänster sko. Det räcker dock med ett tunt lager grus/frost/snö/is för att man inte ska känna dobbarna alls!

I torsdags fyllde jag också 40 år (tack igen till alla er som gratulerat, t ex via Facebook!) och i helgen blev jag uppvaktad av mina svärföräldrar. Jag har haft ruskigt svårt att komma upp med någon önskelista eftersom jag inte behöver mer prylar (löparprylar köper jag helst själv) men i ett fotocollage med löparbilder på mig låg detta presentkort, en minst sagt rolig överraskning som jag blev väldigt glad för!


Jag har precis slängt iväg ett mail till henne med lite bakgrund om mig och lite frågor. De närmaste veckorna är inte den mest inspirerande årstiden för löpning och jag kommer säkert att vilja vänta lite med att utnytta presenten men en välkommen och vältimad motivationsboost var det absolut!!

Till helgen blir det mera firande med släkten i Oskarshamn då vi också ska fira min farfar som fyller nittio. Hade jag blivit född en vecka senare hade jag alltså fötts på hans femtioårsdag. Men innan dess ska det springas några pass till, jag var sugen på ett kort pass idag men vilade och hoppas kunna springa några tusingar i lite lugnare tempo imorgon istället, det var nämligen riktigt länge sedan, har mest blivit distanspass på sistone!

5 kommentarer:

  1. Kul present - Grattis i efterskott!
    Jag testade själv ett träningspass med Markus Torgeby och det var väldigt givande så jag tror att det kommer ge dig extremt mycket. En idé kan ju vara att sprida ut tillfällena under året och öva på hemläxorna.

    SvaraRadera
  2. Grattis Staffan och tack för Sveriges bästa löparblogg. Vilken kul present! Malin är ju en fantastisk löpare.

    SvaraRadera
  3. Grattis Staffan från en annan Staffan! Har själv tränat med Malin (dock bara en timme) och det var väldigt motiverande. Att hon också är supertrevlig gör ju inte saken sämre.

    Vill också tacka för en inspirerande blogg, även om du springer på en annan nivå än vad jag gör. =)

    SvaraRadera
  4. Grattis på 40 årsdagen och må du blågga i många år. Vilken rolig present och vad kul att dela genpool med en så gammal man:)

    SvaraRadera
  5. Tack Magnus E! Jag tänker nog göra precis som du säger, jag lär också få ett program att följa mellan tillfällena, blir spännande detta!!

    Krille, tack och tack så mycket för kommentaren, växte plötsligt flera decimeter när jag läste den :-D !!!

    Staffan, tack själv och välkommen till bloggen!! Lycka till med satsningen på din första mara, det är en upplevelse på många sätt!!

    Johan, tack! Det där med genpool får jag läsa på!

    SvaraRadera