fredag 2 december 2011

Korta (och färre) intervaller - 7x2 minuter - med seg känsla

Näe, kroppen vill inte riktigt springa fort just nu. Det blev ganska tydligt på dagens intervallpass.

Jag ville springa i lite högre tempo samtidigt som jag misstänkte att kroppen inte skulle vara så pigg på det. Knappade in 8 x 2 min med hela 2 minuters joggvila i Garmin och gav mig iväg och tänkte absolut inte köra någon maxansträngning utan låta farten bli vad den blev. Iväg på 2km uppjogg och nog var benen lite piggare än i onsdags och de första två intervallerna gick OK trots att det var långa, svaga motlut på båda, men på den tredje och fjärde talade kroppen tydligt om för mig att den inte tyckte detta var speciellt roligt eller en särskilt bra idé och jag fick plötsligt börja jobba för att hålla farten under 4 min/km, en fart jag ju faktiskt hållit 21,1km i sträck i år.

Tänkte avbryta passet eller minska på antalet repetitioner och mitt i velandet hörde jag inte att Garmin pep när det var dags för den femte intervallen så plötsligt fick jag en ofrivillig serievila på sex minuter mitt i passet. Det kanske var bra trots allt för det gjorde att jag inte avbröt passet utan genomförde det men med sju repetitioner istället. På de två sista testade jag att höja farten, mest för att känna på det och under den sista tvåminutaren som gick svagt uppför drog pulsen upp över 190 och det blev i princip maxansträngning och det ska det inte vara med bara två minuter i 3:30-tempo.

Kilometerfarten på tvåmintersintervallerna: 3:49-3:50-3:56-3:57-3:53-3:42-3:28 min/km.

För drygt två veckor sedan genomförde jag 12 x 400m på bana med högre fart och hälften så lång vila och var klart piggare än idag. Jag tror mer och mer att det är den långa sega förkylning som härjat familjen och som jag tjatar om här på bloggen som fortsätter att sätta sina spår. Nu blir det därför två dagars helvila och så nya tag i början på nästa vecka med förhoppningsvis pigga ben och piggare kropp!

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Jag är en nytillkommen läsare tackar och tar emot för en inspirerande blogg! Har än så länge bara läst några veckor bakåt men full av inspiration så körde jag ditt 12*400m intervallpass i 3.20-3.30-fart idag. Tungt men funkade så det är väl bara att ta rygg på dig mot sub3 på maran i juni :-) En sådan här inspiration behövs under de tunga vinter månaderna!

    SvaraRadera
  2. Tobias, välkommen till bloggen! Det är alltid lika roligt att välkomna nya läsare och attkunna inspirera. Extra imponerad blir jag av er som skriver att ni läser er bakåt till äldre inlägg också, hoppas du hittar inspiration här trots att vi nu är inne i lågsäsong då det ibland kan vara svårt att hitta inspiration till att både löpträning och bloggande. Håller mest på med lugn träning just nu då jag varit förkyld ett tag men hoppas snart vara tillbaka med mera kvalitet i träningen igen!

    SvaraRadera