tisdag 5 juli 2011

Fotboll är ju också bra träning

Föräldramatch mot dotterns fotbollslag F98/99 igår kväll. Ett mixat lag av mammor och pappor besegrade tjejerna med 4-3 efter 2x15 minuter men efter straffläggning (?) vann visst tjejerna ändå.

Då vi har några f d fotbollsspelande föräldrar körde vi seriöst med bestämda platser och jag spelade vänsteranfallare i niomannalaget (dottern är högerback). Jag kan konstatera att min löpträning har gett mig en snabbhet som inte dottern eller någon av de andra tjejerna hade en chans att hänga med på. Löpsnabbheten gav mig otaliga frilägen men att sedan också hantera den där bollen i hög fart var svårare. Oftast var målvakten ute och bröt mina taffliga försök att finta förbi henne, en gång var jag förbi men bollen hann över sidlinjen innnan jag fick foten på den. Ett mål blev det i alla fall på en retur. Så löpstark kändes jag mig ändå inte, det var rejält jobbigt och väldigt intervallbetonat med jogg och gång följt av löpruscher i väldigt hög fart men visst sprang jag mera och gjorde längre byten än de flesta andra föräldrarna.

Roligt var det också, för både föräldrar och barn, också det lilla vattenkriget som utbröt efter matchen. En lite öm vänsterfot efter en stämpling är ett annat minne från gårdagen. Farlig sport det där. Tacka vet jag löpning utan boll, det blir en sväng av det på lunchen tror jag...

2 kommentarer:

  1. Halloj!

    Jag har rätt nyss hittat din blogg och gillar alla detaljerade inlägg om träningsupplägg, tester och tävlingar. Imponerande med tanke på att du säger att du kämpar för att hinna få in träningen i livspusslet.

    Jag har rätt nyss startat mitt eget bloggprojekt och tänkte skicka en hälsning och att du väldans gärna får titta in på http://springjonas.blogspot.com. Hoppas du gillar det.

    Spring på!

    SvaraRadera
  2. Tack Jonas, jag har nog kikat in på din blogg vid tillfälle och kommer att göra det även i fortsättningen! Det är väl så enkelt att det man gillar och det som skapar energi - det skapar man sig utrymmet för!
    Mvh
    Staffan

    SvaraRadera