söndag 10 januari 2010

Dagens reviderade pass: 12 km distans med fartinslag

Jag har ju lovat mig (och er) att varje vecka 2010 ska innehålla något moment med fart. Dagens plan var därför 15km distans inkl 3x2km i 4:15 fart. Drabbad av snöfall, fortsatt glashalt och tidsbrist blev det istället 12 km distans med 3x1km i tänkt 4:15-fart. Nedan ser ni hur det gick:

Distans: 12km
Tid: 54:29
Snittpuls/maxpuls 178/190 bpm
Snittfart/maxfart: 4:32/3:14 min/km
Km: tider; 5:03, 4:28, 4:34, 4:11, 4:34, 4:43, 4:08, 4:41, 4:45, 4:41, 4:01, 4:34

Måste erkänna att jag tog en kort paus efter 7km, då den andra snabba kilometern på 4:08 var klar. Denna avslutades med brant backe och jag var rejält seg där, skönt med ett kort stopp därför. Annars är jag nöjd med hur jag höll ihop passet, även på de "långsammare" kilometrarna, trots dåligt fäste, snöfall och bitvis ojämnt, oplogat underlag. Delar av passet idag var samma som de sista sega fem kilometrarna på torsdagens långpass. Idag var känslan en helt annan, förmodligen just för att det var så segt i torsdags.

Summerar en vecka med 52 km löpning på tre pass (långpass 33,3 km torsdag, återhämtningsjogg 6,7 km fredag, dagens 12 km). återigen kanske inte så smart med tanke på att förra veckan innehöll exakt noll km löpning men just därför har kroppen varit otroligt fräsch och benen löpsugna!

Imorgon, första arbetsdagen sedan 23 december, hur ska det gå? Jag som är van att ha druckit kaffe och läst tidningen lagom till posten kommer...

9 kommentarer:

  1. Det där att boota om till vardag efter en härlig långledighet är inte lätt! Fina pass du fått till!

    SvaraRadera
  2. Håller med Petra; en mycket imponerande träningsvecka, särskilt mot bakgrund av klimatet.

    SvaraRadera
  3. Snyggt pass! Imponerande fart du har under skorna. Reagerar på din snittpuls på 178, vad är din maxpuls? Anledningen till att jag bara får svårare och svårare att komma upp i pulser över 165 bpm. Har du gjort något tröskeltest?

    SvaraRadera
  4. Petra, det tar väl några timmar som vanligt sedan är man väl inne i det...

    Lars, tack, men det är tack vare långpasset enbart som km-antalet blev så bra.

    Hempa, min maxpuls är hög för min ålder, 203 vad jag vet. Jag brukar ligga mellan 170-175 på vanlig distans, 175-180 vid lite tuffare distans och ännu högre vid tuffare intervallpass. Nej, jag har aldrig gjort några test utan kört maxtest ett par gånger i motlut med pulsklockan.

    SvaraRadera
  5. Inte illa att få ihop så många kilometer på endast 3 pass. Hoppas inte omställningen till att jobba bli allt för stor.

    SvaraRadera
  6. Ha ha ha, vilken kanonblogg. Vad glad jag blir, du sitter i samma sits som mig med en ett gäng barn hemma och inklämd mellan jobb, fru barn och en galen idé om att långdistanslöpa. Sjukt kul med en bra blogg om löpning (som ligger på en vettig vardagsnivå dessutom).

    hälsar,
    Robban

    SvaraRadera
  7. Robban, tackar!! Jag blir också väldigt glad för berömmet och jag garvade gott åt din kommentar..."en galen idé om att långdistanslöpa"...så har jag nog inte tänkt på det tidigare, men det är ju faktiskt så det känns ibland ha ha :-)

    Tack igen, bloggar du själv??

    SvaraRadera
  8. Fina tider trots vädret. Ett 33-kilometers långpass redan i januari och maran kommer vara som en lätt eftermiddagspromenad i juni.

    SvaraRadera
  9. Nåja Joel, det återstår väl att se... :-) De första 25km var just så förra året men sedan var det minsann ingen walk in the park...

    Huvudmålet i år är att göra en jämnare lopp och ta det lite lugnare i början.

    SvaraRadera