söndag 3 januari 2010

Komplettering mål 2010 och alternativ-träning

Många har kommenterat målen från mitt förra inlägg:

  • Mera backträning
  • Mer regelbunden fartträning
  • Försöka få in någon mera tävling under året
  • Springa även något långpass under hösten
Dessa var egentligen inte mål i mätbar mening utan mer allmänna funderingar kring vad jag vill och bör göra annorlunda 2010 för att få någon utveckling resultatmässigt. Här kommer därför en komplettering med några konkreta mål:

  • 5 km: sub 19 minuter
  • 10 km: Sub 42 minuter (väl försiktigt jag vet men jag ser det som ett delmål på väg mot sub40 och jag har ju heller aldrig tävlat på 10km. Dessutom är det ju kul att nå sina mål ibland som omväxling...)
  • Halvmara: sub 90 (vad annars...?)
  • Marathon: Sätter inget tidsmål (!) utan som jag skrev i mitt förra inlägg så är målet att göra en jämnare lopp 2010, att springa hela vägen/inte tappa lika mycket efter 30km och därigenom förhoppningsvis förbättra mig tidsmässigt.
  • Mängd: Kanske 1500 km men eftersom ökad mängd hittills inte gjort mig så mycket snabbare sätter jag inte upp något annat mål än att miniminivån ska vara 100km/månad.
För övrigt har 2010 ännu inte sett sin första löprunda i träningsdagboken. Igår stenhård hockeymatch mot sonen+sonens kompis. Eftersom bandy var min huvudsakliga sport från tioårsåldern upp till 17-18 så har jag fortfarande bra skridskoteknik så det blev ganska intensivt och bra träning under 45 minuter. Idag 45 minuter längdskidor i minus 10 och gnistrande sol och jisses vilken bra träning det är för hela kroppen!!

Min huvudsakliga sport när jag var yngre. Någon SM-final blev det dock aldrig, långt, långt därifrån...

11 kommentarer:

  1. Härliga mål och jag önskar dig all lycka under genomförandet av dem!

    SvaraRadera
  2. Härliga mål! Mäter du med utomhuslöpning eller löpbandslöpning..?

    SvaraRadera
  3. 42 minuter? Nu är du försiktig i överkant ;-)

    Låter bra att du ska göra ett jämnare lopp på maran för att inte tappa på slutet. Men vilken fart ska du öppna i? 4:37?

    SvaraRadera
  4. Håller med Tobias :-) 42 min har du ju gjort på träning 2009. Fast jag håller med dig om att det är kul att slå sina mål.

    Ser fram emot att följa dina framsteg under 2010!

    SvaraRadera
  5. Petra, tack!

    Helena,ny besökare här? Välkommen till min blogg i så fall! Nej, jag håller mig till utomhuslöpning och utomhusmätning. Om du läser lite här så upptäcker du snart att jag inte är någon löpbandsfantast.

    Tobias, jag skrev ju att det är försiktigt, men mål ska nås också ;-). På maran i år öppnade jag för fort, jag tror ett tempo strax över 4:40 första fem vore perfekt öppningstakt.

    Hempa, visst, 42 minuter har jag gjort, men aldrig under ;-).Detta mål SKA uppnås med råge!

    SvaraRadera
  6. Låter som bra mål! Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Själv siktar jag mot stjärnorna, allt måste klaffa under 2010 om jag ens ska komma i närheten av SUB40. :-)
    Klurar på mitt träningsupplägg, men en sak är säkert och det är regelbunden fart- och backträning.

    SvaraRadera
  8. Hej Staffan!
    Dina framfotlöppningsråd har jag fortfarande nytta av.
    När jag läser dina mål (mot bakgrund av dina tidigare resultat) blir jag lite förvånad, men då av mina resultat.
    Du sprang mer än 30 minuter snabbare än jag på SM 09, men bara ca 30 sekunder snabbare på SHM (tror faktiskt att vi pratades vid där man fick Gainomax). I slutet av augusti sprang jag 5k under 19 och 10k under 40, men Lidingö blev en besvikelse på 2.40.
    Varför tappar jag på de längre distanserna? Vikten är säkert en del (väger 9 kg mer än jag borde), men det kan inte vara allt. Hoppas att jag hittar svaren under 2010.

    SvaraRadera
  9. Tackar Snorrkis! Hur planerar du själv, du sprang väl mer än 500 mil 2009? Huvaligen...

    Hempa, Go for it!!

    Lars, roligt att höra att jag kunnat bidra med något! Mitt 10km-mål är nog väl försiktigt som många påpekar men det gör ingenting. 5km sub 19 betraktar jag också som klart nåbart men ändå tufft! Antingen bör du köra mera långpass för att träna uthållighet i mara-fart, men man kan ju faktiskt tänka tvärtom, att jag underpresterar på kortare distanser.

    Slutligen, vad sjutton säger du? Pratade vi vid Gainomax-utdelningen?? Jag minns att jag bytte några ord där samt att jag pratade med ett par löpare när jag satt och nålade fast nummerlappen vid den numera torrlagda "bassängen".

    SvaraRadera
  10. Tack för svar! Ny besökare, men nu är jag fast! :) Ska bli kul att följa dig framöver!

    SvaraRadera
  11. Helena, tackar, kul att du "fastnat" på/för/vid... min blogg. Häng med på resan mot mitt tredje Stockholm Marathon 2010. Hoppas du kommer tillrätta med ditt högerben!

    SvaraRadera